fredag 30 december 2016

Listar året 2016

Det är dags att lista året med Kulturkollo. Så kul att sitta och gå igenom de böcker jag läst för att hitta passade svar på punkterna. Det är först nu jag inser hur länge sedan det är det var januari. Det känns nämligen som en evighet sedan jag läste de böckerna. Insåg också att många av mina bästa böcker inte kom med här. Men misströsta inte, det kommer en sammanfattning på allt jag läst 2016 i början av januari. Här kommer i alla fall mitt år i en lista:

Årets mest oväntade: Att jag för en gångs skull redan har klarat av mitt Goodreads-mål och inte spurtläser sista boken på nyårsafton. Att jag verkligen startade upp en bokblogg och har hållit i gång den. Att jag faktiskt läst himla mycket böcker i år även om det känns som att jag aldrig har tid att läsa.

Årets klassiker: Bara läst två i år, Northanger Abbey och Nässlornas blomma. Måste läsa fler nästa år för klassiker är livet. Inte minst för att Albert Bonnier klassiker släppar Lagerlöfs böcker i ursnygg version nästa år.

Årets knock out: Askfödd av Sabaa Tahir, eftersom jag fortfarande tänker på den boken hela tiden och vill läsa den igen.

Årets gråtfest: Ingen. Eftersom jag tydligen är stenhård och aldrig gråter till böcker eller film. 

Årets historiska: Den sårade divan av Karin Johannisson. Så himla bra, intressant och obehaglig!

Årets obehagligaste: Presidentval, oroligheter, förändrade samhällsklimat och allt mer egocentrerad människosyn. Börjar lite känna att vi är på väg in i en mörkare tidsera och att den är ofrånkomlig. 

Årets dystopi: Läste äntligen Divergent-serien i år. Skönt att ha det gjort. 

Årets nya bekantskap: Jennifer Niven, Sara Ohlsson, Sarah Crossan och många fler. 

Årets utmaning: Att faktiskt läsa mina egna böcker i bokhyllan och inte låna eller köpa nya. Det har gått sådär så hoppas på nästa år istället. 

Årets tegelsten: De två första delarna av The Wheel of Time jag läste i januari och februari innan jag kom av mig.

Årets ögonöppnare: Du, bara av Anna Ahlund. För att den var så självklar och så otroligt vacker! 

Årets återseende: Harry Potter and the cursed child. Såklart inte lika bra som serien men utan förväntningar var den ändå rätt bra. 

Årets huvudperson: Grace i Vi är en av Sarah Crossan. För att hon verkligen är sin egen person trots att hon delar kropp med sin syster. 

Årets bifigur: Helt klart Rosemarys syster Fern i Vi är alla helt utom oss.

Årets magplask: Två eller tre saker jag glömde berätta för dig av J C Oates. Fortfarande besviken på den. 

Årets skämskudde: After-serien och det faktum att jag faktiskt läste ut första boken fastän jag avskydde den.

Årets läskigaste: Vattnet drar av Madeleine Bäck på grund av den obehagliga och krypande känslan den gav. Kommer självklart läsa fortsättningen men troligtvis aldrig läsa om då jag inte tror jag klarar det igen.

Årets kyss: Hirka och Rime i Korpringarna-serien. Älskar Hirka och Rime!

Årets skandal: Att det inte går att läsa en bok av årets nobelpristagare. Ännu inte återhämtat mig från besvikelsen.

Årets TV-serie: Får lov att säga Gilmore Girls eftersom jag aldrig sett det innan. Fortfarande inte färdig eftersom jag är världens segaste serie-tittare men gillar´t mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar