tisdag 2 juli 2019

Jag for ner till bror av Karin Smirnoff

För oss som rör oss bland det litterära på nätet och andra ställen har det inte gått att missa den här boken det senaste året. Det är en debutroman som höjts till skyarna i många olika sammanhang vilket självklart gör att suget att läsa boken blir stort.

Serie: Jana Kippo #1
Lästes som: e-bok
Förlag: Bokförlaget Polaris
Köpställen: BokusAdlibris

Handling:
I Smalånger är det mesta som vanligt. Maria har hittats död. Hennes bror håller på att supa ihjäl sig. Harmynte John har ögon som svarta hål i rymden och äldreomsorgen får en ny medarbetare, Janakippo, som stack sin far med en högaffel. Jag for ner till bror är en svart, rå, våldsam och from berättelse. Det är kärleksfullt, passionerat, varmt och tryggt. Svårast av allt är förlåtelsen.

Mina kommentarer:
Jag kan förstå varför folk gillar den här boken. Texten har ett otroligt driv och en ton som känns både unik och äkta. Att det här är en debut är svårt att tro då Smirnoff så tydligt redan hittat sin egen berättarton.

Men det är något som skaver med min läsning. Jag tror dels det har att göra med att mina förväntningar var otroligt höga efter att knappt läst något negativt alls om den. Men trots textens briljans är historien långt ifrån felfri vilket gör att jag blir lite besviken. Jag känner ofta att jag har tappat den röda tråden och att jag väntar på att förstå vad meningen med historien är.

Tonen i texten, händelserna och människorna målar verkligen upp en bild av ett typiskt litet samhälle i norr. Precis så här föreställer jag mig att det kan vara. Problemet är bara att jag aldrig har besökt ett sådant litet samhälle och att boken ger mig bekräftelse på alla mina fördomar. Det är misär, alkoholism, incest och "alla ligger med alla". Jag tvivlar inte på att det verkligen förekommer men samtidigt känns det som att det måste finnas så mycket mer.

Överlag är jag dock förtjust i det jag läser. Det är många fantastiska personporträtt och ett driv i berättelsen då jag vill veta vad det är som hänt i Jana och Brors förflutna. Boken var snabbläst och jag känner mig nyfiken på vad som kommer hända i nästa bok när de ska fara upp till mor.

Betyg på Goodreads: 3 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar