fredag 5 juli 2019

Nevermoor. Morrigan Crows magiska förbannelse av Jessica Townsend

Jag har sett den här boken skymta förbi, mest på youtube, och varit otroligt nyfiken enbart baserad på det fantastiska omslaget den här på originalspråk. Sedan började det även trilla in en del positiva recensioner och jag tänkte att jag skulle ge den ett försök vid tillfälle. Vilket uppenbarligen blev när jag behövde en ny ljudbok för några veckor sedan.

Lästes som: Ljudbok
Originaltitel: Nevermoor: The Trials of Morrigan Crow
Förlag: Bokförlaget Semic/Bonnier Audio
Köpställen: Bokus, Adlibris

Handling:
Morrigan Crow är född med en förbannelse. Alla vet att hon för otur med sig. Hon får skulden för allt dåligt som händer: från hagelstormar till hjärtattacker och misslyckad sylt. Men det värsta med förbannelsen är att hon kommer att dö på sin elfte födelsedag.
När Morrigan väntar på sitt dystra öde blir hon räddad i sista stund av den fantastiske Jupiter North. Han för henne till den mystiska staden Nevermoor.

Hon tror att allt har löst sig, men det är bara början. Jupiter har valt ut Morrigan som kandidat till Wundersamfundet, Nevermoors mest svåråtkomliga skola. Hon ska tävla mot hundratals andra barn i svåra, farliga prövningar. Alla har en extraordinär talang av något slag.
Men Morrigan? Vad är hennes talang? Har hon ens någon?
Om hon inte klarar prövningarna blir hon utkastad ur Nevermoor - och då kan hon inte undkomma sitt dödliga öde...

Mina kommentarer:
Som jag älskade den här boken! Den var magisk och unik på ett sätt som jag sällan får uppleva. Jag har sett på en del ställen att den jämförs med Harry Potter vilket är farligt. Folk förväntar sig att den ska handla om samma saker som Harry Potter, vilket det ju aldrig gör (och ärligt, hur kul vore det?) Men om de istället menar att det är en magisk läsupplevelse av sällan skådat slag så passar jämförelsen perfekt.

Boken riktar sig till mellanåldern och intrigerna och världsuppbyggnaden rättar sig efter den tänkta ålderskategorin. Det är enkla saker som osäkerhet och vänskap som behandlas, blandat med lite tyngre ämnen som ensamhet, döden och ondska. Boken lyckas att även få mig som vuxen att känna spänning för det som sker. Inte en enda gång tappar jag intresset för vad som ska hända Morrigan härnäst och det är det få böcker i den här kategorin som brukar lyckas med.

Det märks så väl att författaren har tänkt igenom den här världen, samtidigt som jag har tusen frågor som jag hoppas och tror kommer få sina svar i kommande böcker. Jag läste i en artikel att den sålts som en trilogi men att författaren har innehåll planerat för nio böcker. Hoppas innerligt att det får bli så många hon tänkt sig och att historien håller igenom hela. Som tur är för mig finns redan andra boken ute och den tänker jag ta tag i så snart tiden infinner sig.

Betyg på Goodreads: 5 av 5 stjärnor

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du också gillade den! :) Jag ser verkligen fram emot att fortsätta med serien!

    SvaraRadera
  2. Vad kul. Jag har varit lite nyfiken på den här!

    SvaraRadera