måndag 1 juli 2019

Manhattan Beach av Jennifer Egan

Jag hade inte hört talas om den här boken innan den blev nominerad till Årets bok. Jag är glad att den blev det, för tänk om jag annars hade missat denna pärla!

Originaltitel: Manhattan Beach
Lästes som: E-bok
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Köpställen: Bokus, Adlibris

Handling:
New York, 1930-tal. Efter att Anna Kerrigans pappa försvunnit under oklara omständigheter tvingas hon axla ansvaret för familjen. När kriget bryter ut får hon jobb på skeppsvarvet och blir sedan varvets första kvinnliga dykare, samtidigt som letandet efter fadern leder henne till gangstern Dexter Styles och hans glamorösa värld. Manhattan Beach är Jennifer Egans hyllade återkomst till det episka berättandet. Det är en roman om kärlek och gangsters – en levande historisk noir med oförglömliga karaktärer.

Mina kommentarer: 
Det här boken känns unik i sin historia även om tiden den utspelar sig vid är ofta förekommande. Det finns några saker jag verkligen älskar med den här boken. Dels platsen den utspelar sig på, hamnen i New York, och det yrke Anna sedan får. Men även Annas syster Lydia. Jag önskar så att vi hade fått mer av Lydia för jag tyckte hon var den mest intressanta karaktären av dem alla.

Det är många olika berättarperspektiv i Manhattan Beach men det fungerar utan att göra det förvirrande. Det enda jag känner är negativt med det är att karaktärerna då måste samsas om bokens sidor. Jag vill ha mer från dem alla! För ska jag fortsätta med att vara lite negativ så är det vissa trådar som påbörjas utan att det sedan händer så mycket med dem.

Ska vi prata betyg så är den här boken så nära en fullpoängare som den kan komma utan att nå hela vägen fram. Det var nämligen ett par detaljer som hände (och inte hände) i boken som jag absolut inte gillade, vilket drog ned betyget. Men om jag bortser från det så är det en fantastisk läsupplevelse.

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar