lördag 4 mars 2017

Bästautmaningen: Ödsliga hus

I bästautmaningen inne hos Lyran pratas det den här veckan om ödsliga platser. Så här skriver hon:

Jag hänger på Kulturkollos tema om karga och ödsliga platser och vill att ni idag berättar om den bästa bok ni läst som utspelar sig i en fyr, ett ödsligt spökslott, en oåtkomlig fästning eller liknande.

Som vanligt måste jag tänka så fasligt när det kommer till bästautmaningen. För att ta det första som poppar upp i skallen passar sig inte då det kanske inte är den bästa. Huset Ushers undergång av Poe är ju klassisk. 

Men den bästa så tänker jag på We Have Always Lived in the Castle av Shirley Jackson. Den herrgården kanske inte är så avlägsen geografiskt i förhållande till resten av staden. Men jag tycker ändå att den passar in här. 

4 kommentarer:

  1. Den boken har jag varit lite sugen på länge nu :)

    SvaraRadera
  2. Det är inte bok jag känner till men omslaget ser kusligt ut.

    SvaraRadera
  3. Gillar omslaget. Håller med om Poe, läst bättre. ;)

    SvaraRadera
  4. Känner inte till Jacksons bok

    SvaraRadera