tisdag 9 maj 2017

The Invasion of the Tearling av Erika Johansen

Min omläsning av de två första delarna för att kunna läsa avslutande boken av The Queen of the Tearling fortsatte. Jag är beredd att säga att jag nog uppskattade den här boken mer andra gången. Kanske för att jag förstod mer då. Dessa böcker är invecklade och det tar ett tag att förstå sig på världen och dess händelser. Men det är så värt det!

Baksidetext:
Kelsea Glynn is the Queen of the Tearling. Despite her youth, she has quickly asserted herself as a fair, just and powerful ruler.
However, power is a double-edged sword, and small actions can have grave consequences. In trying to do what is right - stopping a vile trade in humankind - Kelsea has crossed the Red Queen, a ruthless monarch whose rule is bound with dark magic and the spilling of blood. The Red Queen's armies are poised to invade the Tearling, and it seems nothing can stop them.
Yet there was a time before the Crossing, and there Kelsea finds a strange and possibly dangerous ally, someone who might hold the key to the fate of the Tearling, and indeed to Kelsea's own soul. But time is running out...


Mina kommentarer:
Den här delen är rätt annorlunda mot första delen. Eller, historien om Kelsea och hennes värld är fortfarande likadan, men glimtarna vi får från en helt annan värld gjorde mig förvirrad första gången jag läste den vill jag minnas. Eftersom det den här gången var en omläsning var jag mer än förberedd och tyckte därför de var otroligt bra redan från första början.

Den här boken är råare. Kelsea är råare och jag vet inte vad jag ska tänka. För å ena sidan gillar jag överlag inte karaktärer som låter känslorna styra sina handlingar på ett brutalt sätt. Men å andra sidan kan jag inte tycka det är bra att Kelsea inte ryggar för något. Hade hon varit man kan jag slå vad om att ingen i hennes närhet ens höjt på ögonbrynet. För tusan, hennes drottning-garde gör brutala saker hela tiden, liksom The Fetch, och ingen ifrågasätter det ens lite. Så jag tycker nog att det är bra att hon gör sin grej och inte låter omgivningen ifrågasätta henne.

Det blir tydligt i den här boken vilken komplicerad och väl utvecklad värld som Johansen har skapat. På något sätt hänger det ju ihop och det är mycket det som får mig att se fram emot den avslutande delen så mycket. Kelseas förändring är ju inte bara psykisk. Jag undrar så varför denna förändring sker och vad den ska leda till.

Betyg på Goodread: 5 av 5

Min recension av del ett. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar