tisdag 15 augusti 2017

Veckans svenska feelgood-topp

Tisdag och det är dags för en ny topplista inne hos Johannas Deckarhörna. Temat för dagen är svensk feel-good och det kan ju tyckas enkelt men jag tror jag kommer få gnugga tankeknölarna ordentligt. För i ärlighetens namn är jag lite dålig på att läsa sådana här böcker. Jag måste vara i rätt sorts sinnesstämning. Oftast blir det faktiskt så att när jag väl känner för det läser jag en jag redan har läst för att jag vet att den är bra.

1. Denise Rudbergs tidigare böcker tycker jag är bra på feel-good. Det vill säga från tiden innan hon började skriva deckare. Det är inte alla böcker jag gillar heller. Men frågar ni mig är de säkra korten Väninnan, O.s.a och Åse

2. Små citroner gula av Kajsa Hermansson. Det är en restaurang som renoveras i härliga färger, det är mat och det är kärlek och intriger. Lättsamt och ytterst frestande. De andra böckerna jag läst av Hermansson har jag också gillat.

3. Saltön-serien av Viveca Lärn. Skärgård, intressanta karaktärer och liv och kärlek är en bra kompott. I alla fall de första böckerna. Tror det blev väldigt många tillslut och då tröttnade jag. I min värld kan det bli för mycket av det goda.

4. Expert på att rodna, Knappt lovlig och Som jag vill vara är några favoriter av Katarina von Bredow. Jag är fullkomligt såld på hennes ungdomsböcker! Eftersom jag redan läst allt hon skrivit blir det julafton varje gång hon ger ut en ny bok.

5. Du, bara av Anna Ahlund faller helt klart in i kategorin feel-good för mig. För det behöver inte enbart innebära "chick lit"-liknande litteratur. För den här boken innehåller kärlek och sommar, och såklart lite förvecklingar.

14 kommentarer:

  1. Små citroner gula hade jag på min lista också.

    SvaraRadera
  2. Du, bara har jag stående här. Fattar inte att jag fortfarande inte har läst den.

    SvaraRadera
  3. Inte läst någon på din lista, men har sett Lärns som tv-serien. Du, bara har jag hört mycket gott om, lite nyfiken är jag. ;)

    SvaraRadera
  4. Just det, Små citroner gula, den har jag faktiskt både läst och sett på film. Det är verkligen en feelgood, en riktigt mysig sådan.

    SvaraRadera
  5. Åh små citroner glömde jag helt bort.. Den är så bra!

    SvaraRadera
  6. Rudberg och Ingemansson har jag läst, men inte de andra. Lärn har jag sett på TV

    SvaraRadera
  7. Små citroner gula vill jag läsa! :)

    SvaraRadera
  8. Små citroner gula har jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  9. Små citroner gula ligger i någon kartong med olästa böcker.. Denise Rudberg läste jag mycket av förr! :)

    SvaraRadera
  10. Du, bara tyckte jag mycket om.

    SvaraRadera
  11. Svar
    1. Då får du se det som desto fler tips :)

      Radera
  12. Känner att jag val prova Bredow nu i vuxna dar också, var så länge sen att jag knappt minns :)

    SvaraRadera