torsdag 21 september 2017

Utdrag från min Bullet Journal

Jag har nog visat några små utdrag från  min Bullet Journal innan. Men eftersom det verkar bli allt mer populärt med Bujo bland bokbloggare nu så känner jag att jag också vill börja visa upp lite mer.

Vet man inte vad en Bullet Journal (Bujo) är så kan jag rekommendera den här sidan. Men enkelt förklarat är det en bok där du planerar ditt liv, och kanske även samlar på dig minnen. En del använder den bara som en enkel kalender. En del gör den till små konstverk. Söker du på Bullet Journal på youtube eller instagram ramlar du över folk som gör så extremt fina sidor att du får prestationsångest. Det är då jag önskar att jag hade fötts med en lite mer artistisk ådra. 

Jag har använt mig av Bujo sen i augusti 2016. På det här dryga året har jag använt den både mer och mindre. I början hade jag ett uppslag per vecka plus en månadsöversikt. Men efter ett tag började jag alternera med att vissa månader bara ha månadsöversikten. Beroende på vad som känns bäst.

Men nu misstänker jag att ni är lite trötta på att läsa och bara vill se bilder. Jag använder mig av en svart leuchtturm1917 med prickar. Av den enkla anledningen att när jag skulle köpa en var alla färger jag gillade slut överallt (leverensproblem från tillverkarna har jag för mig). Det blev då en klassisk svart. 

I september har jag bara en månadsvy. Först ett enkelt försättsblad som jag hade tänkt dekorera. Den är ännu inte dekorerad så tror den kommer få förbli så där. 


 Sedan en månadsvy som nu är lite mer ifylld. Det är mina jobbtider (som inte gick längre än så när bilden togs i slutet på augusti). En tracker för saker jag vill se till att göra. Kan säga att jag använder tandtråd oftare sen jag började föra statistisk på det, haha. Och så rutor med sådant jag vill kunna bocka av eller komma ihåg. Så här i slutet på månaden har det blivit rätt kladdigt när saker blivit inplanerade och sedan inställda osv. Men jag ser en charm i det också. För mig handlar det inte om att det ska vara perfekt. De svarta tjocka "skuggorna" på trackern fick till exempel bli en inte så snygg räddning på ett felaktigt streck.


Sen har jag uppslag som jag har under en längre tid. Som dessa två. En där jag samlar mina lån från bibblan och när de ska tillbaka. Och en långsiktigt TBR-lista jag fyller på allt eftersom jag blir sugen på särskilda böcker. Ska faktiskt påbörja en ny sådan nu tänkte jag då det är fullt här och nästan allt är läst.


Sedan har jag även en samligssida där jag håller koll på tv-serier jag tittar på. Bra då jag inte alltid kollar på alla säsonger på en gång och sedan inte kommer ihåg hur långt jag egentligen sett.


Det var lite av mina sidor. Hoppas ni tyckte det var kul för jag lär nog fortsätta visa lite utdrag då och då. Har ni också en Bullet Journal hade det varit kul att få höra och se lite! 

3 kommentarer:

  1. Jag har ju sagt till flera andra som håller på med Bullet Journal att det ser så otroligt roligt och mysigt ut men jag är inte tillräckligt kreativ för det :P. Har inte använt kalender överhuvudtaget. MEN! Blev så glad på jobbet för någon dag sedan när vi fick in kalendrar för 2018 för då kom en som var som gjord för mig! Den är lite roligare än en vanlig kalender för den har massa små olika rutor och sånt som man ser att Bullet Journal ofta får och samtidigt lite plats för att dekorera själv. Som ett mellanting! Så den köpte jag faktiskt och ska testa nästa år :P

    SvaraRadera
  2. Jag har precis börjat med Bullet Journaling eller har haft den ett tag men det blev aldrig av att jag skrev i den haha men nu så går det bättre. Otroligt bra om man gör personliga utmaningar. Sedan jag började med den har jag börjat dricka mer vatten än innan för jag har en "räknare" där jag färglägger i hur mycket jag dricker om dagarna, perfekt då jag slarvar otroligt mycket.

    Precis som dig har jag en boksida där jag ritat en enkel bokhylla och skriver i de jag läst i år :) otroligt avslappnande att pyssla med :) kanske kan visa några sidor på bloggen senare :)

    SvaraRadera
  3. Fint! Ser väldigt roligt ut men det är bara att inse att jag har allt det där i telefonen. Men fantisera lite kan man ju alltid göra :)

    SvaraRadera