måndag 23 juli 2018

1793 av Niklas Natt och Dag

Jag fortsätter läsa mig igenom de nominerade till Årets bok. Det här är faktiskt en bok som jag har hört talas om innan och kände att jag nog ville läsa. Blev därför väldigt glad när den var nominerad eftersom jag då visste att det verkligen skulle bli av.

Lästes som: Inbunden
Förlag: Bokförlaget Forum
Köpställen: Adlibris, Bokus

Handling:
Gustav III är död. Mer än ett år har gått sedan skotten föll på maskeradbalen. Kronprinsen är omyndig och krigsåren har tömt statskassan. Riket styrs av egenintressen medan folket far illa. Ingen litar på någon. Överallt frodas missnöje och paranoia.

Hösten 1793 hittas ett lik i Fatburen på Södermalm, den igenslammade sjö där allt kåkstadens avskräde hamnar. Den döde saknar armar och ben, men skadorna är inte nya.

Cecil Winge har varit Stockholms poliskammare behjälplig med sitt skarpsinne förr. Nu vacklar hans hälsa, men han krävs på en gentjänst han inte kan neka. Tiden är knapp, och den vinter som ska bli den svåraste Stockholm skådat på ett decennium är i antågande.

Mina kommentarer:
Det märks att det ligger gedigen research bakom den här romanen. Bilden Natt och Dag ger av 1700-talets Stockholm känns nämligen väldigt genuin och förankrad i historien. Jag inser medan jag läser att jag egentligen är hopplöst dålig på sveriges historia. Jag vet ju att Gustav III blev skjuten på en maskerad men hade för mitt liv inte kunnat berätta när eller vad som hände runtomkring. Blir väldigt sugen på att börja läsa mer historiska romaner nu faktiskt.

Språket känns även det lite tidstypiskt, eller i alla fall med vad jag skulle kalla en ålderdomlig touch. Det tog mig därför några sidor innan jag hade vant mig och läsningen flöt på. Sedan uppskattade jag det verkligen då det bidrog till att skapa den historiska stämningen. Natt och Dag är verkligen ingående i en del beskrivningar och jag hade förväntat mig riktigt hemska saker efter att ha hört andra som läst den. Kanske är jag hårdhudad men så hemsk tyckte jag inte att det var, även om han beskriver en del otrevliga saker. Snarare fascinerad faktiskt, och positivt överraskad över den råa verklighet han beskriver.

I grunden för den här romanen ligger ett brott och efter en lite seg start så är jag snart inne i jakten på sanningen. Därför blev jag lite snopen när berättelsen helt plötsligt bytte perspektiv. Jag har nämligen lite svårt för sådant och då jag tycker det känns som att jag måste börja om från början. Men i efterhand så tycker jag att det gav historien så pass mycket att det var värt det. Det gav en extra dimension till den klassiska deckarhistorien då lösningen presenteras för läsaren på ett för mig unikt sätt. Trots att jag själv sedan vet sanningen är allting långt ifrån glasklart, vilket gör att jag fortfarande vill läsa vidare.

Jag är ingen stor deckarläsare och väljer dem därför med omsorg. Men den här är jag verkligen glad att jag läste och jag kommer rekommendera den vidare.

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

1 kommentar:

  1. Vet inte om jag skulle säga att jag blev positivt överraskad av misären han beslriver. Mådde rätt illa när jag läste om spinnhusen. Men jag tyckte boken var mycket bra och håller med dig om perspektivbytena. Först lite förvirrande men de fyllde sin funktion.

    SvaraRadera