lördag 21 januari 2017

Bästautmaningen - Tegelstenar

Återigen dags för Lyrans bästautmaning. Är det bara jag eller var det inte typ igår vi svarade på förra frågan? Tiden bara flyger iväg. (Vilket är min typ vanligaste kommentar i mina inlägg och jag borde verkligen sluta med dem.)

Den här veckan är det ett tema jag tyckte var väldigt roligt, nämligen tegelstenar (tjocka böcker alltså, inte byggnadsmaterial). Sedan började jag tänka och insåg att de flesta tegelstenar jag är exalterad över har jag faktiskt inte läst än. De väntar på sin tur i hyllan men jag är ändå övertygad om att jag kommer älska dem. Men om jag tänker på dem jag faktiskt läst kommer jag på några stycken och tänker därför vara olydig och nämna fler än en.

Liftarens guide till galaxen i samlingsvolym med alla böcker blir en verklig tegelsten. Och jag älskar den! Den är så humoristisk, knäpp och helt genial på samma gång. Har läst igenom alla fem böcker några gånger och uppskattat den lika mycket varenda gång. Min favorit är den kroniskt manodepressiva roboten Marvin.

Anna Karenina är en tegelsten, indeed. Läste den i tonåren och gillade den och känner egentligen att jag skulle vilja läsa om den. Men även om historien brukar kunna sammanfattas i några meningar så är boken otroligt mycket längre. Det är mycket beskrivningar av jordbruk och många namn på samma karaktär att hålla reda på. I Ryssland kallar man folk för lite olika namn beroende på hur bra man känner dem som jag förstått det. Lite förvirrande. Orkar man inte läsa kan man se filmen med Keira Knightley jag lånat bilden ifrån. Den är också lite långsam och svår, samtidigt som den är full av vackra scenerier och kostymer.

Och sist tänker jag på Blonde. Denna episka roman om Marilyn Monroes liv. Helt fiktiv såklart men jag tänker ändå alltid på den som sanningen. Svårt att göra något annat. Sjukt bra är den i alla fall med en av de bästa inledningsmeningar jag vet. Så orka ta er igenom den! Lundströms bokradio cirklade den här 2010 och går man tillräckligt långt ner i bokcirkelns arkiv kan man hitta avsnitten. Jag läste den i etapper och lyssnade på avsnitten efter varje etapp då. Ett tips för det blir lättare att ta sig igenom. (De har cirklat många bra böcker så kan verkligen rekommendera att titta igenom och läsa med i efterhand.)

Så, slut på tegelstenar. Det blev en hel del. Min förhoppning är ju att 2017 är året jag äntligen orkar ta tag i några av mina väntande tegelstenar. Ser fram emot det!

10 kommentarer:

  1. Anna Karenina var ett av mina val också. Både Blondie och Liftarens guide till galaxen har jag olästa i bokhyllan.

    SvaraRadera
  2. Blonde har jag planerat att läsa under året i 3x3 utmaningen som jag deltar i. Liftarens guide till galaxen står också och väntar i bokhyllan och Anna Karenina har jag också tänkt köpa hem framöver.

    SvaraRadera
  3. Jag har bara väntat på att ngn skulle välja Blonde.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst några böcker som du tipsar om, men de finns på min TBR :)

    SvaraRadera
  5. Liftarens guide till galaxen är kul, även om jag själv tycker att första boken är allra, allra bäst och att kvaliteten sjunker sakta men stadigt för varje efterföljande del. Anna Karenina är också bra :)

    SvaraRadera
  6. Blonde - vilken bok!!! Jag är helt övertygad om att Marilyn berättat allt, in i minsta detalj, för Joyce Carol Oates ... så äkta kändes den!

    SvaraRadera
  7. Vad kul! Jag är inte så hypad på tegelstenar, föredrar mindre böcker. Eller hur långa ska de vara för att vara tegelstenar? :D

    SvaraRadera
  8. Liftarens guide till galaxen är ett pågående högläsningsprojekt här hemma. Jag läser högt för sambon, en liten tradition hos oss, varje söndagskväll. =) Blonde finns i min hylla, helt oläst och allt...

    SvaraRadera
  9. Blonde läste jag också under tiden jag lyssnade på Bokcirkeln från Lundströms bokradio. En del av Liftares guide till galaxen har jag läst men det är längesen så jag funderar över en omläsning och få läst alla delarna.

    SvaraRadera
  10. Jag har så svårt att ta tag i tegelstenar! när jag läst ut en bok har jag säkert 3-4 stycken jag vill börja läsa, och då blir det oftast boken på 300 sidor istället för 550 - just för att den läser ja ut snabbare och kan påbörja nästa. Dumt att tänka så - därför har jag gjort upp lite att-läsa-mål för iår så man tar tag i dessa tjocka böcker:)

    SvaraRadera