söndag 1 januari 2017

Läsåret 2016

Dags att sammanfatta året. Jag tycker alltid det är lite svårt för jag glömmer liksom bort början av året. När jag kollar tillbaka på vilka böcker jag läste då känns det mer som om det var böcker jag läste för något år sedan.

Det här året hade jag två mål och så här gick det:

1. Minska mina olästa böcker
Hade ca 160 böcker när året började. I dagarna har jag suttit och skrivit in exakt alla böcker jag har och vill läsa i en excel-fil för att hålla bra koll. Nu är ca 10-15 av dem böcker jag måste läsa om för att kunna fortsätta en serie och slutsumman blev 172 stycken. Kan säga att jag ligger plus minus noll där med andra ord. 
Resultat: Inte avklarat. 

2. Goodreads reading challenge
Mitt mål var att läsa 75 böcker under 2016 och det klarade jag av. Jag läste till och med 76 böcker. Och då räknas en del av mina omläsningar inte med eftersom de inte alltid går att betygsätta på nytt. 
Resultat: Avklarat.

Böckerna jag läst under året hittar ni här och det är en salig blandning av genre. Rätt så varierande betyg har det också blivit även om jag sätter mest 3:or och 4:or. För att förenkla tänkte jag lista upp sammanfattningen för året.

Antal 5:or: 13 stycken. Rätt trevligt ändå med så många fantastiska böcker.

Årets bästa: Alla 5:or har varit mina bästa böcker under året på olika sätt och känner inte att jag kan välja vilken som är den bästa men dessa känner jag lite extra för.



Antal 2:or: 9 stycken

Antal 1:or: Ingen. Tydligen har jag inte tyckt att någon bok förtjänar absolut lägsta betyg i år. Även om en del av mina tvåor nog så här i efterhand hade fått sämre betyg om jag skulle betygsätta dem nu.

Allt som allt tycker jag det har varit ett bra läsår. Jag önskar att jag hade lyckats minska på mina olästa böcker. Det är ju inte det att jag inte läst några av dem utan att jag även köpt lite nya som gör de dåliga siffrorna. Jag önskar också att jag hade orkat med lite fler tegelstenar. Men det är tyvärr de som väljs bort när jag känner att jag måste hålla mig i schack med målet på Goodreads. Men nu är det ett nytt år och nya mål kan sättas. Men mer om det i ett kommande inlägg.

Annars är jag väldigt nöjd med att jag har startat upp en bokblogg under det här året. Det är så himla roligt att äntligen få vara en liten del av bokbloggsvärlden och inte bara läsa om den. Min förhoppning är att hålla i det här även nästa år. Och att skriva ikapp lite recensioner och bli bättre på att göra dem i tid i fortsättningen. Självklart hoppas jag även att ni som tittar in här och lämnar små spår ibland fortsätter med det. Jag blir lika glad varenda gång jag får en kommentar.

Slutligen vill jag önska er alla en god fortsättning och ett riktigt bra läsår 2017. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar