onsdag 25 januari 2017

Luftslott - Sheila O'Flanagan

Det här var den första boken jag läst ut för året. Plockade upp den sista dagarna i december för att jag ville ha en lättsam bok då en förkylning gjorde mig lite trött och seg. Sedan tog den längre tid att läsa ut än vad jag trodde. Det finns liksom två sorters lättsam läsning. De som har ett driv framåt och där storyn, hur förutsägbar den än må vara, ändå blir intressant. Och så den där du vet hur det kommer sluta och det därför inte är särskilt kul att läsa. Den här tillhörde tyvärr den senare.

Baksidetext: 
Tror du på kärlek vid första ögonkastet? Carey Browne jobbar som flygledare på Dublins flygplats och är van vid att hantera oförutsedda händelser. Så när Ben Russel, en man hon känt i bara fem minuter, friar, tar hon hand om situationen lika lugnt som vanligt – och tackar ja! Till hennes vänners skräckblandade förtjusning… Trots vännernas tveksamhet och ett kyligt mottagande från Bens syster, Freya, så är Carey fast besluten om att få äktenskapet att fungera. Hon vet att hon funnit sin själsfrände. Om folk bara kunde lämna dem ifred. Men det verkar som om Ben inte har varit helt uppriktig om sitt förflutna och Carey börjar snart undra om hon inte begått ett stort misstag. När allt kommer omkring så måste det bara vara för bra för att vara sant.

Mina kommentarer: 
Jag tyckte att upplägget för den här boken bådade gott. Att två individer som precis har träffats gifter sig och därför måste leva tillsammans. Det är som upplagt för olika åsikter och kompromisser. Faktum är att jag gillade boken i början. Så länge som Carey och Ben faktiskt var tillsammans och gick igenom just detta. Men alldeles för snart tog boken en vändning jag inte riktigt hade räknat med och sedan blev boken bara supertråkig. 

Sådan här lättsam litteratur brukar jag inte ha höga krav på när det gäller historien eller språket. Jag vet ju vad det är för sorts bok jag plockar upp och oftast gör jag det för att jag eftersträvar just den sorten. Men den här boken gick lite för mycket på tomgång för min del. Så pass att när det där slutet jag visste skulle komma, äntligen behagade dyka upp så hade jag redan tröttnat. Ärligt talat så tyckte jag att det var ett dåligt hopskrivet slut. Ett tag undrade jag nästan om inte O'Flanagan skulle välja ett mer alternativt slut (det vill säga inget och så fick de varandra) men jag behövde inte vara orolig för det. 

Betyg på Goodreads: 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar