söndag 28 januari 2018

I ljusets makt av Leigh Bardugo

Egentligen hade jag inte tänkt att läsa den här boken just nu, men så skrev jag lite med Nelly på Snapchat som skulle börja på serien och blev sugen på att börja jag med. Den största anledningen att jag ville läsa den här serien var för att sedan kunna läsa Leigh Bardugos duologi som utspelar sig i samma värld, Six of Crows. Det kändes bra att först ha läst den här trilogin även om det inte är ett måste.

Lästes som: E-bok
Förlag: Gilla böcker
Engelsk Titel: Shadow and Bone

Handling från Adlibris:
Alina Starkov är ingen särskild, bara en av alla fattiga, föräldralösa ungdomar i landet Ravka - ett rike som en gång var mäktigt och välmående men som nu drabbats av fattigdom och krig. På en resa attackeras Alina och hennes bästa vän Mal, och när han hotas till livet väcks en uråldrig kraft hos Alina, stark nog att rädda Mal, och kanske även det krigshärjade Ravka.
Alina förs genast till landets magiska elit, Grishan, och en helt ny värld öppnar sig för henne. En värld av magi och gnistrande överflöd, men där Alina inte vet om hon kan lita på någon inte ens Grishans mäktige ledare, Skuggmästaren, som kanske är den enda som kan hjälpa Alina att ta makten över sin kraft och fullborda sitt öde.

Mina kommentarer: 
Jag blev riktigt förvånad över hur bra jag tyckte den här boken var. Jag har bestämt för mig att jag hört folk säga att den är helt okej men inte mycket mer, samtidigt som de höjt Six of Crows till skyarna. Men efter en lite långsam början tyckte jag att den kom igång och historien var bra på att få mig att behålla intresset. 

Det är en rätt klassisk ungdomsfantasy med en flicka som upptäcker att hon har en kraft hon inte visste om, men måste lära sig bemästra. Den kraften visar sig sedan vara betydande för landets framtid. Självklart är det lite intriger, missförstånd och lite kärlek inblandat. Det jag gillade med den här boken också var att den inte riktigt gjorde som jag förväntade mig, även om den innehöll så välbekanta delar. Markera för att läsa spoiler (Att Skuggmästaren visade sig vara den onda gjorde mig helt förvånad, då jag förväntade mig att han skulle fortsätta vara den tilldragande mentor han var i början. Att ändra hans karaktär så där gjorde att jag även började tvivla lite på en del bikaraktärer.)

Överlag tyckte jag att det här var en bra början på den här serien. Den gav en fin introduktion till Grisha-världen och dess speciella aspekter, så att man känner att man hänger med och förstår både deras förmågor och landets politik. Samtidigt var den tillräckligt spännande för att få upp intresset för berättelsen. Faktum är att när den här boken tog slut gav jag mig direkt på del två i serien. 

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar