måndag 29 januari 2018

Stormens öga av Leigh Bardugo

Så fort jag hade läst ut den första delen i den här trilogin så började jag på nästa. Det kändes lika så bra när jag ändå var involverad i den här världen, och framförallt ville jag har reda på vad som skulle hända härnäst. 

Lästes som: E-bok
Förlag: Gilla böcker
Engelsk Titel: Siege and Storm

Handling från Adlibris:
Alina flyr från Ravka, jagad av det hon gjort och aldrig kan glömma. Tillsammans med Mal försöker hon börja ett nytt liv i ett land på andra sidan havet, men det är svårt för henne att hålla sin kraft gömd och låtsas vara någon annan än Solbringaren.

Skuggmästaren har överlevt och reser sig starkare än någonsin med en ny, skräckinjagande kraft och en plan som hotar att få hela världen att rämna. Alina är den enda som kan stoppa honom. Hon återvänder till Ravka för att rädda sitt land och sitt folk, men i takt med att hennes kraft växer sjunker hon allt djupare ner i en värld av mörk magi och svåra val. Allt närmare Skuggmästaren och allt längre bort från Mal. Till slut måste hon välja mellan sitt land, sin kraft och den kärlek hon inte trodde sig kunna leva utan – eller riskera att slukas av stormen som rasar kring henne.

Mina kommentarer:
Jag var lite orolig att den här boken mest skulle vara en transportsträcka till den sista delen i serien. Mellanboken brukar ju tyvärr kunna ha den tendensen. Men jag blev glatt överraskad då vi tidigt blev introducerade för lite nya karaktärer, som sedan skulle visa sig vara väldigt betydelsefulla för historien. Faktum är att Nikolai nog är min favoritkaraktär i den här serien.

Jag tyckte det är rätt kul att de slänger in en massa ord på ryska hela tiden. Jag tyckte det var ett roligt inslag, men kan samtidigt inte låta bli att fundera över hur bra det gör sig om ryska är ens modersmål. Nu vet jag inte om böckerna översatts till ryska, men tänker mig att känslan nog går lite förlorad där. För oss andra är det bara ett spännande inslag. Jag läste på Gillas hemsida att Leigh Bardugo inspirerats av 1800-talets Tsarryssland och det är väldigt tydligt.

Annars tycker jag den här boken håller samma stadiga takt som den första boken. Till och med att den är ytterligare lite mer spännande faktiskt. Även här får vi lite överraskningar. Det enda jag inte gillade med den här boken är att som i alla ungdomsfantasy så låter karaktärerna bli att prata med varandra och det skapas onödiga missförstånd och sårade känslor. Något annat som jag och Nelly diskuterade medan vi läste (för även den här läste jag samtidigt som Nelly) är också hur de kvinnliga huvudkaraktärerna i fantasy aldrig får ha några kvinnliga nära vänner. Vi kunde inte riktigt komma på någon sådan berättelse i alla fall. De brukar få ha en manlig vän, som det redan från början är rätt tydligt att det kommer utvecklas lite mer romantiska känslor för om det inte redan skett. Men hur svårt ska det vara att låta huvudkaraktären ha en vanlig bästa kompis som hon inte behöver tvivla på för att de känner varandra så väl? Men trots detta lila sidospår så gillar jag verkligen den här boken och är nu väldigt spänd för sista delen.

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar