tisdag 16 januari 2018

Veckans vintriga topplista

Den här listan kunde inte ha kommit mer lägligt, för sedan igår kväll ligger det ett tunt lager med vit snö här på västkusten. Det är inte tillräckligt för att täcka grässtråna som sticker upp ur snön, men mycket nog för att lysa upp världen lite grann. Misstänker dock att den inte blir långvarig så njuter medan jag kan. Jag saknar verkligen snöiga vintrar sedan jag flyttade hit. Men nu var det veckans topplista vi skulle ägna oss åt. Den här veckan ska den handla om böcker med vinterkänsla.

Expeditionen av Bea Uusma. 
Ett självklart val då det knappast kan bli mer vinter än så. Jag älskar den boken och har lyssnat på Beas sommarprat om resan ett par gånger också. Är väldigt fascinerad över Andrées polarexpedition och deltagarnas öde.

Fröken Smillas känsla för snö av Peter Hoeg
En spännande bok som kretsar kring mordet på en liten pojke. Huvudpersonen Smilla har otroliga kunskaper om snö och använder dessa när hon börjar nysta i mordet.

Häxan och Lejonet av C C Lewis
Den delen i Narnia-serien som flest personer känner till historien om. När barnen först kommer till Narnia så stiger de in i en frusen värld där det alltid är vinter. Egentligen är det hemskt då det ju är för att häxan förtrollat allting. Men världen är ändå så förtrollande vacker att man önskar att man fick leva i den.

Guldkompassen av Philip Pullman
Boken utspelar sig ju faktiskt till stora delar uppe på nordpolen, och där är det minsann vinter!

Thin Air av Michelle Paver
Till sist en bok jag inte läst men väldigt gärna vill läsa. Handlar om en annan expedition, den här gången upp på ett berg. Den ska vara kall, mystisk och kuslig. Allt man behöver.



14 kommentarer:

  1. Expeditionen och Narnia hamnade på min lista också. Dessutom en annan bok i vintermiljö av Paver. Konstigt nog fick jag inte med Fröken Smilla på min lista, och då var det ändå min favoritbok i flera år :-) Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Ja men Narnia är en klockren vinterserie, den borde jag läsa! Såg tv-serien när jag var liten.

    SvaraRadera
  3. Expeditionen har jag också med. Paver blir jag riktigt nyfiken på. Fröken Smilla har jag läst, så klart och Narnia

    SvaraRadera
  4. Expeditionen och Fröken Smillas känsla för snö har jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  5. Fröken Smilla hade jag också på min lista!

    SvaraRadera
  6. Förstår inte hur jag kunde glömma Expeditionen :)

    SvaraRadera
  7. Michelle Pavers bok blir jag nu förstås riktigt nyfiken på. Kände inte till den.

    SvaraRadera
  8. Perfekt vintriga böcker. Expeditionen är så otroligt bra.

    SvaraRadera
  9. Fröken Smillas känsla för snö såg jag som film för evigheter sedan. Det enda jag minns är att den var lite underlig och att jag verkligen tyckte om den.

    SvaraRadera
  10. Jag har precis fått hem Bea Uusmas bok och ser väldigt mycket fram emot att läsa den! Guldkompassen såg jag med våra barn för några år sedan, en väldigt bra film, men jag hade önskat att de filmat även fortsättningen. Tydligen gick den bra i Sverige, men inte lika bra i andra länder, utifrån vad jag har hört. Jag funderar på att läsa böckerna nu när de kommer som nyutgåvor, jag vill ju veta hur det gick sedan :)

    SvaraRadera
  11. fröken smillas känsla för snö tyckte jag om!
    Vi har väldigt mycket snö hos oss...

    SvaraRadera