tisdag 20 augusti 2019

En katts resedagbok av Hiro Arikawa

Den här boken tror jag aldrig hade fått samma publicitet om den inte hade blivit nominerad till Årets bok 2019. För den skull är det väl tur att den fick chansen. Inte minst för att det gav mig vetskap om den så att jag kunde läsa den. 

Originaltitel: Tabineko Ripoto
Lästes som: Inbunden
Förlag: Bokförlaget NoNa
Köpställen: Bokus, Adlibris

Handling: 
Nana vet varken vart de är på väg eller varför de gör den här resan. Men han trivs med att sitta i en silverfärgad van bredvid sin älskade husse Satoru. Tillsammans far de tvärs över Japan och hälsar på hos gamla vänner.

Men varför reser de? Och varför är alla så intresserade av Nana? När det går upp för honom brister hans lilla hjärta och han gör allt för att få ett slut på äventyret.

Mina kommentarer:
Den här boken är en gullig och hjärtskärande liten pärla. Gullig för att huvudpersonen är en katt, och det finns nog inget sötare än att befinna sig i ett djurs huvud. Eller snarare, hur vi människor inbillar oss att djuren tänker. Författaren har fångat kattens karaktäristiska drag perfekt och gett ord åt hans tankar som är så mitt i prick. 

Hjärtskärande är boken eftersom att Nanas älskade husse gör alla dessa resor till gamla vänner för att han inte längre kan ta hand om honom. Genom dessa resor får vi också återblickar i Satorus uppväxt och en förståelse för vilken roll personerna vi besöker har spelat i hans liv. 

Böcker av det här slaget uppskattar jag väldigt medan jag läser dem, även om de sedan inte brukar lämna något bestående avtryck hos mig. Risken finns att jag om ett år inte minns så mycket mer än att jag gillade vad jag läste. Men jag är väldigt glad att jag har läst den.  

Betyg på Goodreads: 3 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar