fredag 2 augusti 2019

Pachinko av Min Jin Lee

Den här boken köpte jag på konkursutförsäljningen av den lokala bokhandeln. Mitt beslut baserade jag mest på att omslaget var så vackert och lite på att jag sett den några gånger på Instagram. Sedan blev den nominerad till Årets bok 2019 och lovorden började strömma fram i takt med att folk läste den.

Originaltitel: Pachinko
Lästes som: Inbunden
Förlag: Bokförlaget Polaris
Köpställen: Bokus, Adlibris

Handling:
I en liten fiskeby i Yeongdo, Korea föds 1911 Sunja, den efterlängtade dottern till fattiga men stolta föräldrar. Men när Sunja blir gravid med en gift yakuza hotar hela familjens tillvaro att falla samman. När Isak, en kristen tuberkulosdrabbad präst, ber om Sunjas hand uppenbarar sig en lösning ett nytt liv i Japan som hans hustru. I ett främmande land där hon inte känner någon och inte pratar språket måste hon finna styrkan att skapa sig ett nytt hem, och göra de uppoffringar som krävs för att överleva.

Mina kommentarer:
Redan tidigt förstod jag att jag nog skulle komma att älska den här boken. Min känsla baserades på det faktum att jag älskar långsamma, tjocka böcker med många karaktärer (i det här fallet flera generationer) som vi får följa genom livet. För det är just vad den här boken är. En släktkrönika som utspelar sig i Korea och Japan där vi börjar med en kort introduktion av Sunjas pappa för att avsluta med hennes barnbarn. I fokus står hela tiden Sunja själv, som navet i berättelsen som knyter alla karaktärer samman.

Jag har läst väldigt dåligt med böcker från den här delen av världen vilket jag tycker är synd. Det är väldigt intressant att läsa om hur svårt det är för koreanerna att leva i Japan. Hur det inte spelar någon roll att släkten är japanfödd flera generationer tillbaka utan det är dina förfäders koreanska ursprung som stämplar dig. Och vad den stämpeln kan ge för konsekvenser.

Pachinko är Min Jin Lees debutroman och det är en strålande debut som inte lämnar något övrigt att önska. Jag kommer utan tvekan hålla ögonen öppna efter fler böcker av henne i framtiden.

Betyg på Goodreads: 5 av 5 stjärnor

1 kommentar:

  1. jag vet inte om jag är dålig läsare (testa vääääldigt lågt på läshastighet i åttan...) men jag gillar typ mer böcker med FÅ karaktärer i XD

    SvaraRadera