söndag 8 maj 2016

Jack av Christina Lindström

Jack är snart 18 år, väldigt snygg, cool, bra på innebandy och populär bland tjejerna. Han är lite småstökig och käftar gärna emot men är relativt lugn nu, till skillnad från för några år sedan när han inte direkt brydde sig om om han skadade någon, såväl psykiskt som fysiskt. En kväll på en fest träffar han Freja i badrummet. Freja som inte ser ut som de tjejer han brukar träffa, med sin stora näsa och rosa mössa. Men som han absolut inte kan sluta tänka på. Men snart står det klart att Jacks förflutna kanske inte riktigt är så lätt för Freja att hantera.

Jag har inte läst något av Christina Lindström innan, men om hennes tidigare böcker är lite lika den här så får jag ta och kolla upp dem snarast möjligt. För jag avgudar hennes språk! Jack har en så skön, laid-back jargong och en sån där humor som är småfyndig och inte helt uppenbar. Precis min kopp te.

Ska vi fokusera på själva historien så gillar jag den också. Jag gillar framförallt Jacks morsa och relationen dem emellan. Eftersom hon fick honom relativt tidigt så är hon fortfarande inte ens 40 år. Men i Jacks ögon är hon ändå gammal och mossig, vilket jag tycker är så roligt och känns så trovärdigt. Oavsett hur unga föräldrar man har tror jag nog man hade tyckt så. Jag gillar Freja också, även om jag har lite svårt att få en ordentlig bild av henne. Och jag har lite svårt för denna snabba kärleksutveckling. Men så är det ju i var och varannan ungdomsroman vilket gör att jag börjar fundera på om det bara är jag som inte minns hur det var när man var så ung.

Faktum är jag inte vet om detta är tänkt som en kärlekshistoria eller en kort utvecklingsroman. Vilket spelar kanske inte så stor roll. Det är kärlek, det är utveckling, det är humor och lite svärta. Så där som en bra historia ska vara.

1 kommentar:

  1. Jag tycker också den är både kärleksroman och utveklingsroman ... men jag kan nog inte välja vilket som är mer centralt. Det dom dock var större för MIG va nog ändå kärlekshistorien :)

    SvaraRadera