lördag 30 juli 2016

Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowler

Det jag visste innan jag började läsa den här boken var att man ABSOLUT INTE skulle kolla upp någonting om den eftersom det skulle förstöra läsningen totalt. Så jag vågade knappt läsa på baksidan, även om den texten är helt harmlös. När jag började läsa så fastnade jag direkt och när jag kom till delen som man inte skulle veta något om innan förstod jag varför. Men för att kort börja med att beskriva boken (utan att förstöra något, jag lovar).

Vi är alla helt utom oss handlar om Rosemary som går på universitetet. Hon har bestämt sig för att äntligen berätta sin livshistoria, och börjar med att berätta vilken skillnad det är på henne nu, jämfört med när hon var barn. När hon var liten pratade hon konstant. Numera säger hon sällan något. Mycket på grund av att hon gör sitt bästa för att undvika att prata om sin familj. När hon var liten var syskonen Lowell och Fern en stor del av hennes liv och hennes mamma och pappa var lyckliga. Sedan hände det något som hade förödande resultat på hela familjen. Nu mera är familjen splittrad. Det är 17 år sedan hon sist träffade Fern som försvann av anledningar Rosemary inte vet varför. Det är 10 år sedan Lowell gav sig av hemifrån för att aldrig mera återvända. Kvar själv blev Rosemary med ett par förtvivlade föräldrar.

Den här historien är genial. Den är ordrik och lågmäld samt fullspäckad med intressanta fakta. En sådan bok som lätt skulle kunna bli seg och tråkig då det inte händer så jättemycket. Men istället drivs den framåt av att vi redan från början får klart för oss att det finns en hemlighet som vi ska få veta svaret på. Vad som trasade sönder Rosemarys familj så totalt. 

Det handlar om saknad och sorg efter det som har varit. Om hur man lever med tomrummet som två syskon, som alltid varit där, lämnar efter sig när de försvinner. Det handlar om att lyckas skapa sig ett nytt, eget liv när ingen annan ser de två tomrummen samtidigt som de påverkar hela ens varande. Det handlar om att äntligen våga tänka och prata om det som hände. Men mest handlar det om den om den kärlek och glädje som bara ens syskon kan ge under ens uppväxt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar