söndag 13 januari 2019

Crooked Kingdom av Leigh Bardugo

Efter att jag läste Six of Crows förra året har jag sneglat på uppföljaren Crooked Kingdom varenda månad när jag börjat fundera på vilka böcker jag ska läsa. Tydligen behövde det bli ett nytt år innan läsningen blev av. Men nu är det gjort och jag ser fram emot att få läsa om dem i framtiden.

Varning för spoilers om du inte läst första delen!

Serie: Six of Crows #2
Lästes som: Inbunden
Förlag: Henry Holt and Company
Köpställen: Adlibris, Bokus, Bookdepository

Handling:
Kaz Brekker and his crew of deadly outcasts have just pulled off a heist so daring even they didn't think they'd survive. But instead of divvying up a fat reward, they're right back to fighting for their lives.

Double-crossed and badly weakened, the crew is low on resources, allies, and hope. As powerful forces from around the world descend on Ketterdam to root out the secrets of the dangerous drug known as jurda parem, old rivals and new enemies emerge to challenge Kaz's cunning and test the team's fragile loyalties.

A war will be waged on the city's dark and twisting streets - a battle for revenge and redemption that will decide the fate of the Grisha world.

Mina kommetarer:

Det hade nog gått lite för lång tid sedan jag läste första delen för det tog ett tag för mig att komma ihåg saker som hände i Six of Crows. Vi får mycket saker återberättat, men en del av dem inte förrän väldigt långt in i boken. Men i takt med att sidorna flöt förbi kom jag ihåg mer och mer saker. Det kändes lite som att få återse gamla bekanta. 

Redan i första delen var jag förundrad över hur bra det fungerar med så många berättarröster och jag kan inte annat än säga detsamma igen. Alla sex karaktärer får sin egen röst och jag älskar att läsa från dem alla. Till skillnad från andra böcker där jag brukar bli irriterad vid byte av berättarröst ser jag nästan fram emot det här. Dels då berättelsens olika trådar först framåt med hjälp av olika karaktärer, men även för att vi får ta del av tankar från en viss scen från flera karaktärers perspektiv. 

Första boken tyckte jag var lite segstartad men här är det action nästan från första sidan. Mycket tack vare att premissen redan är färdig. Gänget blev lurade i slutet på förra boken och Inej är tillfångatagen och måste räddas. Det jag verkligen älskade med den här boken är att problem får lösningar, för att det sedan visar sig dyka upp ett nytt problem. Jag behöver därför inte vänta hela boken på att det där som presenterades i början ska få sin upplösning. Som läsare kastas jag också hela tiden mellan tillfredsställelse och spänning. Men utan att det känns överdrivet som en dålig actionfilm där den ena späckade scenen avlöser den andra. 

Det är en rik värld Bardugo har byggt upp i Ketterdam och jag är lite ledsen att det än så länge inte finns fler böcker som utspelar sig där. Förhoppningsvis återvänder hon till staden i framtiden. Jag tycker också det är stor skillnad både berättartekniskt och i stil på den här duologin och hennes första trilogi om Grisha. Jag kan inte heller understryka hur mycket jag uppskattar att kärlek visserligen förekommer i den här boken, men att de styckena är få, ofta väldigt subtila och får stå tillbaka för det som verkligen är viktigt. 

Spoilertankar: 
Jag visste inte att en av karaktärerna skulle dö men det var tydligen något som Leigh Bardugo själv hade berättat på twitter innan boken släpptes. Hade jag vetat innan hade jag satsat mina pengar på att det var Matthias eftersom han kändes som den karaktären som flest personer skulle sörja minst. Hans död var sorglig men det kändes ändå inte som någon uppoffring. Samtidigt som jag älskar när mina favoritkaraktärer får leva kan jag inte låta bli att känna att de lyckades ta sig ur allting lite för smärtfritt. Förutom Matthias död så blev allt superbra för dem alla utan några som helst konsekvenser. Något som känns väldigt osannolikt med tanke på vilken svärta det funnits genom hela boken. 

Betyg på Goodreads: 5 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar