lördag 5 januari 2019

Helgfrågan v.1: Lässtatus

Min dagsform är väldigt varierande för tillfället. Halvtidssjukskrivningen är så välbehövlig att jag inte riktigt vet hur jag hade klarat mig utan den extra vila som det ger. Fast det gick ju i över en månad utan så jag antar jag hade klarat det utan att ha något annat val, även om det nog hade fått konsekvenser för bebisen om inte annat.

Med det sagt så är det dags att besvara Mias helgfråga. Även hon är lite trött och undrar därför den här veckan:


Vad läser ni just nu?

Bonusfråga: Vad har du för tips mot trötthet?

Läsningen har gått på halvfart den här veckan. Dels för att jag varit så trött och dels för att jag läste så himla mycket i julas att jag har lust att göra andra saker nu. Men såklart har jag ändå ett par böcker igång, vem vore jag annars liksom?

Påbörjade Crooked Kingdom av Leigh Bardugo häromdagen som ett första steg på mitt mål för året att läsa klart serier. Kommit en liten bit in och börjar påminnas om vad som hände i första boken. Sedan är jag en bit in i Muminboken jag började med årets sista dag men aldrig hann läsa klart. Borde ta och göra det för det tar inte lång tid. Försöker också alltid ha en ljudbok på gång och har laddat ned del två i Lasarettet-serien av Karin Wahlberg. Men har inte riktigt hunnit börja lyssna än.

Tips mot trötthet vet jag inte då inget jag gjort sedan oktober har hjälpt det minsta. Men vill minnas att när man är normalt trött så hjälper det att verkligen se till att sova ordentligt. Det vill säga gå och lägga sig i tid varje kväll, även om det är helg, för att inte komma in i konstiga sovmönster. Samt försöka få dagliga promenader med dagsljus och såklart äta nyttigt.

Är väl medveten om att mina tips är skittråkiga men i ärlighetens namn så är det ju vad som fungerar. Och fungerar det inte är det nog på sin plats att se över sin livssituation eller ta kontakt med läkare.



2 kommentarer:

  1. Leigh Bardugo har jag ju tänkt läsa mer av, har bara läst den första boken i Grisha-trilogin.

    SvaraRadera
  2. Dagliga promenader och bra mat är väl jättebra tips! :)

    SvaraRadera