tisdag 1 januari 2019

Utmaningar för 2019


Nytt år innebär nya mål och utmaningar. I år så utmanar jag mig själv mer än vad jag gjort på länge. Vi får se hur det kommer fungera men jag är full av förhoppning inför det nya läsåret. Det här inlägget passar även bra in på Veckans topplista inne hos Johanna där hon ber oss lista årets utmaningar och löften. 

Goodreadschallage

Som vanligt sätter jag ett mål på Goodreads. De senaste åren har jag haft en lite lägre summa men tänkte i år vara lite galen och höja den lite, med tanke på hur bra förra året gick. Så att läsa 75 böcker 2019 är mitt nya mål.


Läsa från min egen bokhylla

I år testar jag något nytt som kan bli succé eller stort fiasko. Men istället för att ha några små utmaningar om vad jag vill läsa slår jag ihop dem och skapar helt enkelt fyra olika listor med böcker ur min bokhylla jag ska ha läst när året är slut. Det är väldigt blandat hur länge de har stått i hyllan och totalt handlar det om 38 böcker från min hylla. Det hade varit en otrolig bedrift att faktiskt klara av detta.

Böcker jag vill läsa
1. Children of Blood and Bone - Tomi Adeyemi
2. Kärlekens antarktis - Sara Stridsberg
3. Lyckan är en sällsam fågel - Anna Gavalda
4. Miraklet - Emma Donoghue
5. Lilla stjärna - John Ajvide Lindqvist
6. Spinning Silver - Naomi Novik
7. The Essex Serpent - Sarah Perry
8. A Sudden Appearance of Hope - Claire North
9. Tidsklyftan - Jeanette Wintersson
10. The Song of Achilles - Madeline Miller
11. Britt-Marie var här - Fredrik Backman
12. Kafka på stranden - Haruki Murakami

Tegelstenar
Med det syftar jag på böcker som är över 500 sidor.
1. Den hemliga historien - Donna Tartt
2. Steglitsan - Donna Tartt
3. Vi, de druknade - Carsten Jensen
4. Dödgrävarens dotter - Joyce Carol Oates
5. The Dragon Reborn - Robert Jordan
6. The Shadow Rising - Robert Jordan

Klassiker
För länge sedan hade Expressen en serie där de gav ut en massa klassiker. Jag köpte allihop och håller sakta på att beta av dem. Så vill läsa de sex nästa på tur i utgivningen.
1. Döden i Venedig - Thomas Mann
2. Markurells i Wadköping - Hjalmar Bergman
3. Främligen - Albert Camus
4. Den gamle och havet - Ernest Hemingway
5. Stäppvargen - Hemann Hesse
6. Mosippan - Elise Johansson

Serier jag vill avsluta
Throne of Glass - Sarah J. Maas
1. Queen of Shadows
2. Empire of Storms
3. Tower of Dawn
4. Kingdom of Ashes

The Raven boys - Maggie Stiefvater
5. The Raven King

Sagan om Klanen Otori - Lian Hearn
6. Vid hägerns skarpa skriv
7. Och himlens vida väv

Första lagen - Joe Abercrombie (De böcker som finns på svenska och som jag äger för inser nu att det kommit fler böcker som aldrig översatts)
8. Det yttersta argumentet bok 1
9. Det yttersta argumentet bok 2
10. En god fiende bok 1
11. En god fiende bok 2 

Six of Crows - Leigh Bardugo
12. Crooked Kingdom

Neapelkvartetten - Elena Ferrante
13. Det förlorade barnet

Malin Fors - Mons Kallentoft (Det här är den sista boken i serien jag äger, sedan vet jag inte om jag fortsätter att läsa dem) 
14. Den femte årstiden


Köprestriktioner

Det kändes under förra året som att jag var rätt duktig på att inte köpa så många böcker. Ändå så kan jag inte påstå att det känns som att mina olästa böcker har minskat. Så för att verkligen se till att det blir en skillnad i min hylla i år så sätter jag hårda krav på mitt bokköpande.

Under 2019 får jag köpa som mest 1 bok/månad. Det vill säga att 12 nya böcker får hitta in under året. Undantaget är recensionsexemplar för det är jag redan väldigt försiktig med att fråga efter. Annars är det biblioteket/storytel som gäller för nya böcker jag verkligen vill läsa.

16 kommentarer:

  1. Det var en rejäl lista på böcker! För mig är det hyllvärmare som gäller i första hand

    SvaraRadera
  2. Du har en del bra böcker att läsa där, bland annat Vi, de drunknade. Jag till och med glömde att jag läste pocketutgåvan med pytteliten text :)

    SvaraRadera
  3. Jag är så dålig på att läsa mina egna böcker, borde bli bättre på det. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Ambitiösa föresatser. Men det finns ju också en tillfredsställelse i att pricka av på en lista.

    SvaraRadera
  5. Många böcker du har att se fram emot.

    SvaraRadera
  6. Oj, vilken diger lista men du har många godbitar att se fram mot!

    SvaraRadera
  7. Wow så många böcker du har på din lista.

    SvaraRadera
  8. Jeanette Wintersson är så bra, ska nog läsa fler av henne.

    SvaraRadera
  9. På något sätt är det svårt att lockas ta tag i de olästa böckerna i hyllan, framför allt nytt som ges ut hela tiden. Lycka till med allt, det var en hel del det där! :)

    SvaraRadera
  10. Bra att läsa ur den egna hyllan. Det borde jag också göra ;-)

    SvaraRadera
  11. Åh, klanen Otori! Jag har bara läst första men har resten i bokhyllan. Min äldste har nog läst dem alla. Köprestriktion bör även jag ha - men total.

    SvaraRadera
  12. jag brukar inte köpa så många böcker, men under 2018 köpte jag häpnadsväckande många. det får vara slut på det. Sagan om klanen Otori älskade jag.

    SvaraRadera
  13. Heja heja heja! Jag tror att du klarar dina mål galant :D Jag har några av dina bokhyllelistade böcker också i min bokhylla. Olästa. SUCK!

    SvaraRadera