tisdag 1 januari 2019

Läsåret 2018

Jag har redan sammanfattat hur det gick med mina utmaningar här. Men jag tänkte att vi även skulle ta oss en liten titt på de statistik och några favoriter från året.

Året i siffror

Antal lästa böcker: 98 stycken 
Antal 5:or: 9 stycken
Antal 2:or11 stycken
Antal 1:or: Ingen

Tydligen ger jag inte böcker 1:a i betyg för det här är tredje året i rad som det saknas en bok på det betyget. 2:or ger jag dock till en del böcker och jag har försökt vara lite hårdare med att sätta betyg i år. Vilket också resulterat i att det bland mina 5:or är sex omläsningar som jag visste att jag älskade sedan innan och bara tre nykomlingar.

Ska jag gå efter mina betyg på Goodreads är det här tre mina nya favoriter under året. 


Men jag har läst så otroligt mycket jag gillar i år att här kommer några fler favoriter. Jag har säkert glömt av några fler jag verkligen gillade. Överlag känns det som det har varit ett mycket bra läsår. 


Litterära höjdpunkter

Jag startade ett instagramkonto som bara handlar om böcker och det har varit så kul att få bli en liten del av den världen. Följer du mig inte redan kan du hitta mig under namnet Littermentart. Det jag annars ser som en väldigt stor höjdpunkt är hur många böcker jag faktiskt läste i år. Särskilt som jag ett bra tag trodde att det skulle bli ett av de sämsta åren på länge. Jag har även fått en del recensionsexemplar som jag efterfrågat under året och jag blir lika glad varenda gång förlaget faktiskt skickar ut en bok.

Personliga höjdpunkter

På det personliga planet har det varit extremt jobbigt i år. Jag har redan skrivit ett inlägg om det så kommer inte ta allt igen. Men det som gjort året så extremt jobbigt är också det som förhoppningsvis kommer göra nästa år till det bästa, nämligen bebisen jag bär på. 

Jag vill avsluta med att tacka alla ni som hängt kvar här trots att jag varit så frånvarande. Jag hoppas på att det här året ska ge mer ork och tid till bloggning. Det är dock något som kommer få visa sig eftersom jag ger mig in på, för mig, outforskad mark om några månader.  

God fortsättning!

2 kommentarer:

  1. Evelyn Hugo var sååå bra! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har sett Evelyn Hugos sju äkta män i hur många topplistor som helst den senaste veckan, så nu måste jag ju läsa den. Grattis till bebisen, förresten!

    SvaraRadera