lördag 26 januari 2019

Dagen du förstörde allt av Linnea Dahlgren

De senaste åren tycker jag det släppts väldigt många ungdomsböcker av debuterande författare och jag har varit alldeles för dålig på att läsa dem. Det är jätteroligt eftersom den svenska ungdomsboken känns som om den kommit lite i skymundan.

Lästes som: Ljudbok
Förlag: Vox by Opal
Köpställen: Bokus, Adlibris

Handling:
Melanie och Kassandra har varit bästisar sen de var små. De behöver inga andra, de har ju varandra: Mellan och Kass.

Något av det bästa de vet är att besöka Tidssmygen, en glänta i skogen där det känns som man kan resa i tiden. De reser till gemensamma minnen och till allt roligt de ska göra i framtiden.

Så en tidig morgon vaknar Melanie av telefonen. Kassandra är död. Hon har tagit livet av sig. Nyheten drabbar Melanie som ett slag. Det kan inte vara sant, det måste vara ett misstag. Hur ska hon fortsätta leva? Mellan kan ju inte finnas utan Kass. Men så kommer hon på: Tidssmygen. Tänk om hon kan resa i tiden och få Kassandra att ändra sitt beslut.

Mina tankar:
Det här är en fin bok som berör ett väldigt tungt ämne. Vi får följa Melanie som försöker förstå och lära sig leva med att hennes bästa kompis inte längre finns. Samtidigt som det ger en del tillbakablickar från deras vänskap genom åren. Det är ingen originell historia i sig, så många ungdomsböcker idag kretsar kring död. Det är inte heller den bästa jag läst som behandlar ämnet. Men den är vackert skriven och framförallt tycker jag vänskapen mellan tjejerna skildras på ett väldigt trovärdigt sätt. 

Ett roligt inslag tycker jag besöken i Tidssmygen är. Vad som egentligen händer när Melanie gör sina tidsresor antar jag är en tolkningsfråga. I min mening känns det som väldigt trovärdiga samtal som skapas i Melanies sinne och blir det viktigaste sättet för henne att bearbeta det som hänt.

Det jag har lite problem med är att Kassandras självmord verkar ha kommit som en blixt från klar himmel. Kanske är det berättarperspektivet som gör det. Vi får bara lära känna Kassandra genom Melanies ögon och hon kan trots allt filtrera vad hon väljer att berätta i sin sorg. Men jag finner det osannolikt att inte Melanie i alla fall skulle ana hur dåligt Kassandra mådde, även om hon kanske inte visste hur illa det var. Jag misstänker att Melanie kanske visste mer än vad hon ville tro, den biten kom dock inte fram i boken i så fall. 

Egentligen handlar den är boken mer om Melanies sätt att hantera sorg, än om vänskap och död. Och just det skildras på ett sätt som känns väldigt äkta. Jag kan rekommendera att läsa den här boken. JAg lyssnade på ljudboken som är uppläst av Asta Kamma August och hon gör ett väldigt bra jobb. 

Betyg på Goodreads: 3 av 5 stjärnor. 

4 kommentarer:

  1. fy så otäckt med självmord från klar himmel! USCH!!! i litteratur kan den nog verka lite bristande i trovärdigheten hos karaktärerna, men man hör ju ibland om sådana fall... så fruktansvärt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart händer det i verkligheten också, men det känns som att man i efterhand då ofta brukar kunna se tecknen på att personen faktiskt mådde dåligt. Men ibland är det säkert totalt oförståeligt.

      Radera
  2. Jag läste den här ganska snart efter att jag läst "Papperssjälar". Tycker den senare var bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste "Papperssjälar" förra året tror jag det var och gillade den också mer.

      Radera