måndag 31 december 2018

Hur gick det med 2018 års utmaningar?

Året är slut och det har som sig bör blivit dags att summera årets läsutmaningar. I år hade jag satt tre utmaningar som jag ville klara av. Som vanligt hade jag även en önskan om att ha färre olästa böcker i hyllan när året slutade än när det började. Jag har ingen aning om hur jag har lyckats och turligt nog för mig är större delen av min bokhylla för tillfället blockerat av flyttkartonger. Det kommer därför inte vara möjligt för mig att räkna dem på tisdag som jag brukar. Så jag har bestämt mig för att hoppa över det steget i år. 

Goodreadschallenge - Avklarat

De senaste åren har jag haft som mål att läsa 52 böcker, en för varje vecka. Det satte jag därför i år också och det klarade jag med bravur, trots att mitt andra halvår inte alls blev som tänkt. Året är visserligen inte slut riktigt än men jag är uppe i 97 böcker. Med hjälp av några kortisar hoppas klara av 100 innan vi slår om till januari.

Hyllvärmarutmaningen - Ej avklarat

Den här utmaningen gick ut på att läsa 12 av de böckerna som stått i min bokhylla längre än ett år. Det gick bra första halvåret men sedan hände juli och jag fick anse mig besegrad. Är dock otroligt glad för de böcker jag läst och tror nog att några av de olästa kommer få följa med mig in i 2019.

Den tomma stolen - J K Rowling
Kafka på stranden - Haruki Murakami
Den nya människan - Boel Berman
Älskade - Toni Morisson
Julia - Anne Fortner
Sovarna - Maggie Steifvater
Lyckan är en sällsam fågel - Anna Gavalda
Dödgrävarens dotter - Joyce Carol Oates
Lilla stjärna - John Ajvide Lindqvist
Hennes nya namn - Elena Ferrante
När alla ljuger - Peter Pohl
The Dragon Reborn - Robert Jordan


Klassikerutmaningen - Avklarat


Vargnatts bokhylla startade en utmaning som gick ut på att läsa en klassiker varje månad under årets första sex månader. Eftersom det inte var några problem under de månaderna anser jag att den är avklarad. Sedan fortsatte hon utmaningen ett halvår till och jag hade tänkt vara med. Men ja, hur det gick har vi ju redan gått igenom flera gånger. Här är i alla fall vad som blev läst. 

Januari: Dödssynden
Februari: Unga kvinnor
Mars: Bonjour tristesse
April: -
Maj: Dvärgen och Mina drömmars stad
Juni: Peter Pan
Juli: Sargassohavet

1 kommentar: