lördag 4 februari 2017

Bokbloggsjerka 3-6 februari

Jerkan är tillbaka! Så himla roligt. Såg det redan förra veckan men kände att fråga inte passade mig, samt att jag då svarade på helgfrågan istället. Vill hinna med båda två men så vida inte båda frågorna känns superkul så blir det nog bara den ena för mig. Känner att jag hellre skriver ett genomtänkt inlägg än två snabba bara för att hinna.

Den här veckan är Annikas fråga:

Finns det några författare som du har ”tappat bort” under din läsarbana?

Det gör det garanterat. Så borttappad att jag glömt av att hen finns helt och håller verkar det som för jag funderar för fullt för att komma på namn att ge som exempel. 

Men det finns författare som jag gärna läste förut som jag inte längre känner något sug efter. Ett exempel är Marian Keyes. Gillade verkligen hennes böcker förut men för något år sedan läste jag en nyutkommen bok av henne och gillade den inte alls. Har till och med någon äldre, oläst bok i bokhyllan som jag aldrig riktigt känner för. 

Sedan har jag även tappat suget för flertalet deckarförfattare. Har Kallentoft, Nesbø, George och Edwarson i bokhyllan som jag ärligt talat inte vet om jag kommer orka ta mig igenom. Jag har insett med åren att jag egentligen inte är så förtjust i deckare. I alla fall inte när det blir lite för mycket samma sak hela tiden. Är trött på poliser med personliga problem som påverkar det jobb de försöker utföra. 

5 kommentarer:

  1. Ja, först kom jag inte på någon heller. De är väl helt bortglömda då kanske?

    SvaraRadera
  2. Jag har försökt mig på deckare men det är helt enkelt inte min grej, för jag känner precis som dig att jag snabbt blev trött på att många av dem är skrivna på samma sätt. Då var det inte längre kul att läsa dem.

    SvaraRadera
  3. Visst finns det säkert ett par författare som man tappat bort helt på vägen. Men kanske råkar man återupptäcka dom utan att man vet det! =) Elizabeth George har jag också tappat bort men ska försöka ge henne en chans till.

    SvaraRadera
  4. Flera nämner Keyes, som du - och jag har inte heller läst hennes nyare böcker. Och dina tre deckarförfattare struntar jag också i, numera!

    SvaraRadera
  5. Marian Keyes kan jag också känna att jag glömt av, hade en period när jag läste flera av hennes böcker och älskade dem :)

    SvaraRadera