torsdag 9 februari 2017

Helgfrågan vecka 6


Det är ju inte riktigt helg än men Helgfrågan för veckan är släppt inne hos Mia och eftersom jag är ledig imorgon så känns det lite som fredag idag. Sen jobbar jag visserligen i helgen så min "helg" blir kort och troligtvis intensiv.

Hur är det med er, läser ni bokserier i rätt ordning eller kan ni hoppa lite?
Har ni någon favoritserie?

Min spontana tanke när jag läste frågan var: "Vadå hoppa lite?! Finns väl ingen som gör så?" Jag vet inte, det kanske det gör men tror att min ståndpunkt i den frågan är rätt klar. Här hoppas det inte det minsta lilla. Böcker ska läsas i ordning och inget annat! Personen i mig som älskar listor och ordning ryser bara av tanken på att inte läsa något i den ordning som det kommer ut. Möööjligtvis om det är så att serien är tänkt att läsa i en annan slags ordning. Men då förstår jag ärligt talat inte varför författaren ens ger ut böckerna i "fel" ordning. Så nej, knappt då vet jag om jag hade klarat av det. 

Favoritserie är däremot svårt. I bästautmaningen förra veckan handlade det ju om romansviter och där valde jag en serie som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Får ta tillfället i akt att lyfta en annan serie jag verkligen gillar den här gången. Den mörka materian av Philip Pullman. Utgåvan på engelska nedan är så snygg att mitt ha-begär kickar igång ordentligt. Det är en verklig favoritserie och jag har läst den flera gånger men det var länge sedan nu. Tror det är dags för en omläsning om Lyra och hennes äventyr snart. 


12 kommentarer:

  1. Håller med, serier ska läsas i rätt ordning! Jag älskade den mörka materian när jag läste den, men är lite fundersam på vad jag skulle tycka om den idag :)

    SvaraRadera
  2. Jag vill också läsa serier i rätt ordning men en del deckare översätts i en helt galen ordning och ibland vill jag så gärna läsa så då får jag stå ut med att läsa i fel ordning! Den mörka materian är en serie jag tänkt läsa men aldrig kommit mig för att göra.

    SvaraRadera
  3. Den mörka materian har jag varit sugen på ett bra tag nu. Hoppas kunna påbörja den snart.

    SvaraRadera
  4. Det känns ganska skönt att inte vara ensam om det där med ordning :)

    SvaraRadera
  5. Tycker också serie ska läsas i ordning!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker absolut man ska läsa i rätt ordning. Jag har börjat på en lista hos mig på serier.

    SvaraRadera
  7. Nej, oordning går bra när det gäller deckare!

    SvaraRadera
  8. Jag som annars är ordningsfascist bryter mot detta budord underligt nog!

    SvaraRadera
  9. Haha men eller hur, vem läser en serie i felordning Frivilligt!! :)

    SvaraRadera
  10. nä, inte ska en hoppa i serier. blir nyfiken på Philip Pullman. väldigt snygga omslag

    SvaraRadera
  11. Finns väl någon som gör! :D Jag gör. Är ordningsmänniska men kan hoppa friskt bland bokserier utan att det stör mig. Såvida böckerna i serien går att läsa fristående, såklart. Usch, en börjar nu känna sig som en rätt udda filur som inte läser i ordningsföljd... Ha ha!
    Philip Pullman var okänt författarnamn för mig. Håller med ovanstående, snygga bokomslag! :)

    SvaraRadera
  12. Korta serier, t ex trilogier, läser jag i ordning, längre serier kan jag hoppa i.

    SvaraRadera