tisdag 14 februari 2017

Read-a-long: Throne of Glass, del 3

Så var det dags för sista rapporten i min och Nellys read-a-long av Throne of Glass. Har verkligen uppskattat att läsa den här boken tillsammans och läsa vad Nelly reagerat på. Det är intressant att se hur man gillar olika saker och fattar tycke för olika personer tycker jag.

Min förra rapport kände jag mig lite svalare inställd till den här boken men den tog sig verkligen till slutet. Och som vanligt, har ni inte läst boken: Sluta läs nu för nu blir det SPOILERS!

Jag gillade den här boken och tyckte att de band ihop det bra på slutet. Det blev ett fint avslut. Samtidigt som jag självklart vill läsa vidare för att hon nu ska påbörja sin tjänst för kungen, så känner jag ändå att den här delen av historien är avslutad. Det enda tråkiga jag tycker med slutet är att Celaena blev drogad och därför inte kunde briljera ordentligt. Hon har ju på grund av det ännu inte fått visa sina kunskaper fullt ut! Hoppas verkligen vi får se prov på det i bok två när hon ska börja sitt arbete på allvar.

Funderar lite på om anledningen till att Sarah J Maas väljer att inte låta henne vara med om så mycket ordentliga fajter eller beskriva något av hennes tidigare mord för att vi lättare ska fatta tycke för henne? Men jag hade nog tyckt det var coolt om hon var som hon är nu privat, men ändå får vara den här otroligt skickliga och skoningslösa mördaren när det gäller. Det är ju trots allt hennes arbete känner jag.

En sak som jag antar att många tycker är tråkig men som jag tyckte var svinbra var att hon avslutade den fling hon påbörjade med Dorian. Gillade att de fick sina kyssar (även om det väl kändes rätt så oskyldigt. Det hände ju inte så mycket mer för så fort de började kyssas så slutade de kvickt av någon anledning). Men att försöka få ihop Celaenas fortsatta story samtidigt som hon ska ha en romans med kronprinsen känns inte som en bra kombo enligt mig. Hoppas såklart på lite mer kärlek i framtiden. Gärna något med Chaol kanske som jag egentligen gillar bättre. Eller så vill jag att han och Celaena ska bli sjukt bra kompisar bara. Jag har inte riktigt bestämt mig än.

Men intrigerna i kungadömet är långt ifrån uppklarade även om boken är slut. Kungen och Duke Perrington verkar ju kanske ligga bakom att Cain lyckades frammana de där monstren. Det verkar vara onda makter i görningen och jag har på känn att den utrotade magin kommer få större betydelse i kommande böcker. Och mysteriet kring Celaenas förflutna är fortfarande ett olöst mysterium!

1 kommentar:

  1. Jättekul att du ville läsa den här boken tillsammans med mig!

    SvaraRadera