söndag 5 februari 2017

Read-a-long: Throne of Glass, del 1

Äntligen har det blivit dags att ta tag i Throne of Glass. Hela förra året tänkte jag att jag borde börja läsa den men det blev inte av. Likadant tänkte Nelly inne på Nellons bokblogg och tillslut föreslog hon att vi skulle läsa den tillsammans för att verkligen få det gjort. Jag var genast med på idén och nu är vi i full gång.

En read-a-long är ju inte komplett utan lite inlägg under läsningens gång med spoilertankar om vad som händer. Så det kommer dyka upp tre sådana inlägg under de närmaste veckorna här och inne hos Nelly.

Till idag har vi läst kapitel 1-19 och jag gillar verkligen den här boken än så länge. Den var lätt att komma in i och jag har faktiskt sträckläst merparten nu på förmiddagen. Insåg när jag började att jag egentligen inte hade någon idé om vad den handlade om. Man kan ju tycka att framsidan borde ha gett en ledtråd men uppenbarligen har jag inte tittat. Blev glatt överraskad när huvudpersonen Celaena visade sig vara en sjukt skicklig lönnmördare.

Men nu får alla som inte läst boken sluta läsa för nu är det dags för lite tankar som kan innehålla SPOILERS!

Celaena ska vara landets mest fruktade mördare med exceptionella skills men än så länge har vi inte få se så mycket utav det vilket jag tycker är tråkigt. Hon har visat lite skicklighet när det kommer till bågskytte och att hon är tekniskt duktig med svärd. Så jag hoppas att vi kommer få prov på hennes skicklighet längre fram!

Anar att det kommer finnas flera olika trådar i den här boken än bara tävlingen om att bli kungens mördare.

  • Vi det mystiska med Celaenas uppväxt. Var och hur levde hon innan hon blev omhändertagen av den lönnmördarkungen Arobynn. 
  • Jag anar även en hemlighet bakom Prins Dorians liv. Det läggs ut spår om att han inte känner sig hemma i det liv han lever, hans ögonfärg är annorlunda än båda hans föräldrars och kungen bygger mystiska klocktorn till ära av hans födelse. 
  • Vem har mördat "Ögonätaren" på detta hemska sätt och varför?
  • Och den här magin som har funnits i världen tidigare lär ju knappast vara utdöd som alla säger!
Gillade verkligen Prinssessan Nehemia. Hon verkar cool och självständig. Såklart fattade hon och Celaena tycke för varandra på en gång. Hoppas på en bra vänskap där för sådant gillar jag! 

Samtidigt anar jag också att det kan komma en kärlekstriangel längre fram mellan Celeana, Prins Dorians och Chaol. Det är jag inte lika förtjust över eftersom jag tycker trianglar är så tråkigt! Det får gärna vara kärlek men snälla, låt den inte kantas av en huvudperson som "måste välja men älskar båda". 

Såklart är ju Celeana så vacker utan att riktigt vara medveten om det. Det får hon gärna vara (även om det är tröttsamt när det alltid ska vara så tycker jag). Men jag hoppas verkligen att hon får behålla sin kick ass-attityd och rappa käft. Låt henne slippa tvivlande och nedvärderande tankar. 




3 kommentarer:

  1. Kul! Vi har lite samma tankar men jag ser fram emot lite kärlek. Dock håller jag med om just kärlekstriangelgrejen... det är uttjatat. Men ser ändå fram emot det då jag gillar kärlek, lol.

    Hoppas också på en bra vänskap mellan Nehemia och Celaena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingenting emot om det blir lite kärlek, bara den inte tar över och gör att hennes skills kommer i andra hand. Och blir det en triangel är jag nog faktiskt hellre utan kärleken :P

      Ja, tror det går att göra något riktigt bra av de två tillsammans! :D

      Radera
  2. Jag läste denna förra året och jag håller med er att den är bra. Men jag får väl utan att ta bort er förväntan på vad som händer i denna bok, bara skriva att en del funderingar du har kommer inte fram i denna bok (men del får ni reda på)...och det gör att man verkligen vill fortsätta att läsa resten någon gång.

    SvaraRadera