lördag 18 februari 2017

Throne of Glass - Sarah J. Maas

Den här fantasyserien har blivit höjd till skyarna i bokvärlden och jag har länge velat läsa den. Tydligen behövdes det en read-a-long tillsammans med Nelly för att det äntligen skulle bli gjort. Men jag är så glad att den äntligen blev läst för jag gillade den mycket! Vill man läsa mer om mina tankar under read-a-longen finns de här, här och här.

Baksidetext:
When magic has gone from the world, and a vicious king rules from his throne of glass, an assassin comes to the castle. She does not come to kill, but to win her freedom. If she can defeat twenty-three killers, thieves, and warriors in a competition to find the greatest assassin in the land, she will become the King's Champion and be released from prison. Her name is Celaena Sardothien. The Crown Prince will provoke her. The Captain of the Guard will protect her. And a princess from a foreign land will become the one thing Celaena never thought she'd have again: a friend. But something evil dwells in the castle—and it's there to kill. When her competitors start dying, horribly, one by one, Celaena's fight for freedom becomes a fight for survival—and a desperate quest to root out the source of the evil before it destroys her world.

Mina kommentarer:
Den här boken öppnade så starkt att jag var helt tagen nästan. Jag gillade huvudkaraktären Celaena som var bitsk och självsäker. Kände även tidigt att storyn i den här boken nog skulle bli riktigt bra. Dock hade den en dipp där i mitten när jag kände att fokus hamnade helt fel. Det blev för mycket "trist ya-drama", men som tur är tog den sig mot slutet.

Det finns såklart både plus och minus med den här boken. Ett stort minus, och som jag är trött på att läsa om, är att det är en tjej och två killar som båda gillar henne. Kärlekstrianglar tycker jag borde vara utdaterade för länge sedan. Är det något krav från förläggare för att man ska få ge ut sin bok eller? Däremot var det inte så mycket fokus på kärlek i den här boken och jag tycker faktiskt att Celaena hanterar det hela väldigt bra.

En annan tråkig sak tycker jag är att vi inte fick se så mycket av Celaenas lönnmördar-skills. Hon ska ju faktiskt vara den bästa i kungariket men det verkar mer som om hon lever på ryktet än på faktiskt prestationer. Förhoppningsvis kommer vi får se mer av det i följande böcker.

Utöver det så gillade jag boken. Den hade ett bra driv vilket gjorde att det var svårt att lägga den ifrån sig. Jag gillade även vänskapsskildringarna i boken så himla mycket.

Betyg på Goodreads: 4 av 5

5 kommentarer:

  1. Sarah J Maas är en författare som jag har tänkt läsa något av någon gång, äger de två första böckerna i serien A court of thorns and roses :)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst något av henne, men hennes namn dyker ju upp lite överallt :)

    SvaraRadera
  3. Har inte läst något av författaren men sett böckerna och märker att de är poppis ;)

    SvaraRadera
  4. Det här verkar vara populära böcker. Trist ya-drama lät ju dock inget vidare. ;)

    SvaraRadera
  5. Den var superbra, jag väntar på fortsättningen.

    SvaraRadera