tisdag 27 mars 2018

Six of Crows av Leigh Bardugo

Efter januaris maratonläsning av Leigh Bardugos Grishatrilogi så var jag redo att ta mig an Six of Crows. Egentligen läste jag enbart hennes första trilogi för att få läsa den här boken eftersom jaghörtatt de flesta gillar den här mycket mer. 

Lästes som: Inbunden
Förlag: Henry Holt and Company
Köpställen: Bokus, Adlibris, Bookdepository

Handling:
Ketterdam: a bustling hub of international trade where anything can be had for the right price–and no one knows that better than criminal prodigy Kaz Brekker. Kaz is offered a chance at a deadly heist that could make him rich beyond his wildest dreams. But he can’t pull it off alone…

A convict with a thirst for revenge.
A sharpshooter who can’t walk away from a wager.
A runaway with a privileged past.
A spy known as the Wraith.
A Heartrender using her magic to survive the slums.
A thief with a gift for unlikely escapes.

Six dangerous outcasts. One impossible heist. Kaz’s crew is the only thing that might stand between the world and destruction—if they don’t kill each other first.

Mina kommentarer:
Först var jag faktiskt inte övertygad om den här boken. Dels för att den är rätt annorlunda mot Grishatrilogin. Den utspelar sig visserligen i samma värld men det är också i stort sett allt de har gemensamt. Karaktärerna har inte det minst att göra med de från de tidigare böckerna och inte ens platserna de rör sig på är igenkännande Men så snart jag slutade jämföra serierna så gick det bättre. Den andra anledningen till att jag hade svårt att komma in i Six of Crows är att den berättas ur så många perspektiv. Det är sex personer med i den här kuppen, och nästan alla har sina egna berättarröster. Jag hade inga problem med att hålla isär dem, de är så pass olika karaktärer att deras personligheter är tydliga. Däremot känner jag alltid samma motvilja vid skiftet mellan olika karaktärers kapitel när jag läser böcker ur flera perspektiv. Jag har liksom vant mig vid den berättaren som precis varit och har lite svårt att ställa om till den nya. Det gäller oavsett om det är en berättarröst jag gillar eller ej. 

Nu när jag har fått klaga lite kan jag säga att boken växte på mig. Inte ens halvvägs in så upptäckte jag att jag uppskattade den himla mycket. Den delen av världen vi får lära känna i den här boken är mycket mörkare och mer komplex. Det är intressanta karaktärer, även om vi inte får lära känna dem så jättedjupt. Vi får bakgrundsinfo om dem och kan förstå deras sätt att agera. Men det går inte att lära känna sex karaktärer ordentligt på djupet i en och samma bok. Själva kuppen blev också betydligt mer spännande än jag hade trott. Ärligt talat tyckte jag den lät lite fjantig i början. "Vad då 'impossible heist'?" tänkte jag när jag läste vad de skulle göra. 

Som vanligt när det är en bok med en fortsättning, oavsett hur många böcker det är tänkt att bli, så känns det här lite som en introduktion och uppbyggnad inför kommande böcker. I det här fallet är det bara en duologi, vilket ger mig höga förväntningar på den andra och sista boken. Speciellt som jag hört att de flesta tycker den är ännu bättre. 

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

1 kommentar:

  1. Tyckte att Grisha-trilogin var helt okej, men är nyfiken på den här! Låter ju som att den kanske är ännu bättre :)

    SvaraRadera