onsdag 1 juni 2016

En enkät om lånade, bytta och fådda böcker

Denna vecka på kulturkollo är veckans utmaning en liten enkät. Superkul tycker jag och tar mig tid att svara den trots att det är tidig morgon och jag är sjukt trött och borde lägga energi på att bli klar för att åka till jobbet. 

Hur många biblioteksböcker har du hemlånade just nu?
6 stycken romaner som är för mitt nöjes skull och 1 bok som hör till kurslitteraturen på sommarkursen jag ska gå. Kanske ska tilläggas att jag ändå anser mig ha låneförbud just nu eftersom jag försöker koncenterara mig på mina egna böcker.. 

Vilken var den senaste boken du fick?
Åh, så svårt. Fast borde vara enkelt för det är sällan jag får böcker. Tror dock inte jag fått någon bok sedan i julas. Då fick jag bland annat hela The Wheel of Time av min pojkvän. Han är rätt bra han om ni frågar mig!

Vilken var den senaste boken du gav bort?
Ännu svårare. Ger så sällan bort böcker eftersom de personer jag ger presenter till ofta inte uppskattar dessa gåvor (hur man nu inte kan göra det?!). Borde försöka bli bättre på att ge bokgåvor. Men i julas gav jag i alla fall bort Ernst Kirchsteigers bok Lyckan i det lilla till min mamma. Hon gillar honom. 

Vilken var den senaste boken du bytte till dig och mot vad?
På stora bokbytardagen var jag till bibblan och bytte böcker. Lämnade in Untold och Unmade av Sarah Rees Brennan och tog istället de här. 


Vad läser du just nu och hur fick du tag på den boken?
Just nu läser jag Vattnet drar och En bön för de stulna. Båda två är bibliotekslån faktiskt. Lyssnar även på del tre av Sagan om Isfolket via Storytel. 

7 kommentarer:

  1. Sagan om Isfolket är jag nyfiken på, har hört så mycket om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var likadant här så därför kände jag att det äntligen var dags att ta tag i dem!

      Radera
  2. Vattnet drar lockar mig en del. Är den bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är den! Men riktigt obehaglig stämning enligt mig. Ännu värre tycker jag det blir när jag känner till de små samhällen där den utspelas. Men ja! Mycket bra så läs den.

      Radera
  3. Det där med låneförbud funkar sådär för mig också, jag tänker att jag har ett helt liv på mig att hinna läsa de hemköpta, men någon gång vore det kanske ändå dags att börja ;-) Isfolket känns för övrigt som perfekt sommarläsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det ju! Och jag har kommit till en punkt där det känns fel att köpa nya böcker när jag har så många olästa hemma. Men då lånar jag de jag egentligen vill köpa istället.

      Radera
  4. När jag behövt kurslitteratur har jag ofta kollat på biblioteket först!

    SvaraRadera