söndag 19 juni 2016

Read-a-long: Röta, del 2

Efter lite intensiv läsning (vilket inte är svårt att genomföra med den här boken eftersom den är bra och spännande) så har jag nu läst till sidan 355 i Röta och det är dags för andra uppdateringen. Förvisso en dag för sent, men bättre sent är aldrig. Varnar som vanligt för SPOILERS om man inte läst tidigare delar eller sidor.


Börjar väl på sedvanligt sätt: Herregud vad det händer mycket i den här delen! Det är lite genomgående för den här serien märker jag att det hinner hända väldigt mycket på väldigt få sidor. Utan att det för den delen känns som om det går för fort fram. Jag gillar't! 

Äntligen börjar mysteriet kring Hirka att nystas upp. Eller, jag antar att det viss massvis med fler oanade avslöjanden, men nu förstår vi i alla fall lite bättre om varför hon finns till och vad hennes roll är. Att Graal var hennes pappa var lite chockerande, men helt logiskt egentligen. Som vi ska tro nu är hon skapad för att han ska kunna byta ut sitt sjuka blod mot hennes friska. Fast hur det kom sig att hon hamnade u Ymslanden funderar jag fortfarande på? För någon måste ju ha skickat dit henne för att inte Graal skulle ha tillgång till henne? Alltså borde hon ha dödats som nyfödd istället för att hennes far räddade henne. För Ymslandens bästa alltså. Det näst bästa borde ju också ha varit att hon stannat kvar i Ymslanden, på ett ställe där Graal själv inte kan komma åt henne. Även om han ju hela tiden skulle försöka genom andra personer som Urd. 

På tal om det så tog Rime ju verkligen näbben! Fast inte på det viset jag fruktade. Han verkar ju införstådd med vad det innebär. Har dock en känsla av att det kommer visa sig vara mer problematiskt än han tänkt. Och som jag förstod det var det oåterkalleligt? Jag vill inte att han ska ha den där hela livet!

Jag tycker det är riktigt spännande att läsa både delarna i vår värld och de i Ymslanden. Och hur vi får veta mer och mer om historien. Den verkliga historien. De blinda är dock fortfarande lite av ett mysterium. De borde ju leva i en tredje värld tänker jag, eller har jag missat något?

Och vem är egentligen ond eller god? Hirka och Rime borde ju stå på samma sida. Men som det ser ut nu befinner de sig på varsin sida och tror sig både kämpa för den rätta. Även om de båda är väldigt vaksamma och inte litar blint på någon av bröderna. Rime inser ju att Graal är ond, men tror ändå att han kan vara det mindre dåliga partiet. Får däremot känslan av att han gör det han gör mer för Hirka än för sitt land och folk. Upplever honom faktiskt som rätt så kärlekskrank just nu. Tycker han ska ta sig samman lite. 

1 kommentar:

  1. Bra skrivet! Håller med i mycket av vad du skriver. Ska verkligen bli spännande att se vart vi hamnar till slut!

    SvaraRadera