lördag 11 juni 2016

Read-a-long: Röta, del 1

Äntligen har det blivit dags för mig att fortsätta läsa Korpringarna-serien av Siri Petterson. Efter read-a-longen Nelly anordnade så var det tal om att läsa del två på samma sätt. Och nu i juni är det alltså dags. Det har förresten redan börjat hända för idag publiceras den första av tre delrapporter om Röta. Har du inte läst Odinsbarn men är sugen på att göra det så råder jag dig från att inte läsa vidare nu. Det kommer nämligen innehålla en hel del SPOILERS från första boken och från de 194 första sidorna av bok två. Med det sagt, dags att sätta igång snacket!


I slutet av förra boken klev ju Hirka igenom stenringen till den värld hon kommer ifrån. Odinsbarnens värld. Människornas värld. Där befinner hon sig nu när andra boken börjar. Hon har varit där i några månader och börjat lära sig språket och förstå lite grann av den underliga värld hon kommit till. Hirka verkar ha anpassat sig till alla nya saker väldigt fort tycker jag. Tror det har något att göra med att hon är väldigt jordnära och har ett öppet sinne för det mesta. Hon blir ju till exempel knappt ens förvånad när hon åker flygplan första gången. Okej att hon jämför det med när hon och Rime flög med Kraften, men det känns inte riktigt som det går att likställa. 

Jag gillar att vi fortfarande får följa Rime. Hade saknat att inte få läsa om Ymslanden. Men jag är lite orolig för vilken väg Rimes berättelse kommer ta. Jag antar att det är tänkt man ska misstänka att han kanske omvedvetet kommer gå samma väg som Urd och jag gillar det inte. Verkligen inte! Mest för att jag inte orkar läsa om hur han kommer in på fel bana och sedan upptäcker det lite för sent och får det jobbigt att bryta sig loss. Så hoppas berättelsen tar en annan, oväntat väg. 

Och Kuro sen! Saknar honom redan, även om Naiell verkar vara en väldigt intressant karaktär. Så intressant att få veta mer om de blinda. Hoppas vi får ännu mer info om varifrån de kommer och hur det egentligen ligger till. För som jag förstod det var Naiell (och Kuro också då) den som på sätt och vis grundade Ymslanden och räddade folket så det kunde leva där. Flöjden blev ju då inte helt oväntat att de såg honom som sin Gud, alltså Siaren. Med andra ord så existerar ju faktiskt Siaren!

Om Naiell är Gud så är ju brorsan, Graal, helt klart djävulen. Det säger ju Hirka även upprepade gånger. Förpassad till männsikolandet (helvetet, där världen långsamt faller sönder) medan Naiell har levt i Ymslanden (himlen). Undrar om det är tänkt som en känga till hur vi ju egentligen långsamt vrider ur alla resurser och allt liv från vår planet?

Nu blev detta väldigt långt. Så avslutar rask med att säga att jag redan ser fram emot att läsa vidare. 

2 kommentarer:

  1. Tyckte också det var intressant hur hon sa hela tiden att vår värld så är allt döende, och även hur Hirka var utstött i vår värld och hur man kan koppla ihop det med människor som kommer till vårt land och inte heller förstår allt.

    SvaraRadera
  2. Tyckte också det var väldigt intressant att läsa om Hirka i vår värld. Och visst innehåller den en del del kritik mot det sätt hur vi lever idag och jag gillar hur hon får in det i berättelsen utan att egentligen skriva det rätt ut. Jag hoppas också att man får veta mer om hur världarna hänger ihop.

    SvaraRadera