söndag 14 augusti 2016

Bokbloggsjerka 12-15 augusti

Den här veckan är jerkan sen hos mig. Jag har jobbat mycket kväll i veckan och varit tröttare än vanligt. Känns lite som om det kanske är dags för höstförkylningen. Igår var jag och mamma och besökte Tjolöholms slott för att titta på Jane Austen-utställningen också. Själva utställningen var inte så imponerande, men slottet var kul att se. Sist jag var där var jag väldigt liten så mindes inte så mycket. Nåväl. Dags för veckans jerka som lyder:

Finns det en karaktär som du tycker är pinsam på ett eller annat sätt men som du ändå inte kan undgå att läsa mer om? Vem i så fall? Om du inte kommer på en karaktär så kanske du ändå har läst en bok som du upplevde vara i pinsammaste laget? Berätta, och du vet ju att det endast är fantasin som sätter gränser!

Jag tycker överlag att pinsamheter är värre på tv än i bokform. I en bok kan jag skumma igenom det pinsamma. På tvn måste jag stå ut och se det. En klassisk skämsscen för mig är den här. Oavsett hur många gånger jag sett filmen måste jag alltid gömma mig eller spola förbi. Klarar inte av den. Pinsamt! 


Jag gillar inte heller när folk ställer sig i centrum för en hel grupp människor för att hålla en monolog eller förklara sin kärlek för någon. Inte när det är sådant som borde pratas om mellan 4 ögon. Inte som en scen från en teaterpjäs för en hel publik. Då åker skämskudden fram ögonaböj! 

6 kommentarer:

  1. Jag tyckte också det var svårt att komma på pinsamma ka5raktärer i böcker.

    SvaraRadera
  2. Åh Grease! Tycker scenen är mer sorglig än pinsam :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är den också. Men mest pinsam ;)

      Radera
  3. That’s my name, don’t wear it out. :)

    Jag har också svårt för kärleksförklaringar inför publik, i synnerhet stora spektakelfrierier som är så populära i filmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, precis, så pinsam han är!

      Jag har aldrig förstått varför det skulle vara med romantiskt med att allting ska göras inför publik.

      Radera
  4. Ja, det finns både en och två filmscener som jag bara inte kan titta på... huu!

    SvaraRadera