fredag 5 augusti 2016

Bokbloggsjerka 5-8 augusti

Veckans tema på bokbloggsjerkan är semester. Rätt passande då jag idag börjar sommarens enda längre ledighet som är på tre dagar. Mini-semester. Ska bege mig upp till hemstaden Falun för att gå på bröllop för ett par kompisar. Det vill man inte missa så det är värt att resa 54 mil enkel resa över en helg. Frågan inne hos Annika lyder så här idag: 

Vad brukar du generellt göra på din semester? Kryper du upp i hängmattan/lägger dig på stranden med en god bok och låter vardagen försvinna, eller är du mer stressad än någonsin under den här tiden? Har du något ”semesterläsningstips” att dela med dig av? Hur skulle en perfekt semester se ut enligt dig?

Jag är inget fan av att resa direkt. Eller, jag gillar att åka iväg och uppleva grejer, men är så sjukt hemmakär att jag innan jag kommer iväg redan saknar hemma så mycket att jag nästan bara vill ställa in allt. När man väl kommer iväg så brukar det vara rätt härligt borta också. Men oftast brukar semester innebära att vara hemma, ta det lugnt och fixa med saker, göra dagsutflykter och umgås med nära och kära. När jag var liten innebar alltid ledigheter att åka ner hit, till Halland. Numer bor jag ju här året om. 

Läser gör jag däremot gärna på semester. I solen ett tag tills det blir för varmt och jag sätter mig i skuggan. Fast mitt bästa är nog ändå varma sommardagar eller kvällar när det regnar och jag kan sitta på en balkong eller altan under tak och njuta av ljudet och lukten av regnet medan jag läser. Älskar det! 

Semesterläsningstips är jag dålig på. Men känner att antingen är det då det äntligen är dags att ta tag i tegelstenen du inte orkar med annars. Eller plöja en hel serie på en gång, från första till sista boken. 

15 kommentarer:

  1. Jag vill gärna resa en sväng på semestern, men det är underbart skönt att bara vara hemma också. Det är det som ger vilan och lugnet tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Jag vill gärna resa en sväng på semestern, men det är underbart skönt att bara vara hemma också. Det är det som ger vilan och lugnet tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Håller med: regndroppars trummande är inget dåligt ackompanjemang till en bok!

    SvaraRadera
  4. Håller med: regndroppars trummande är inget dåligt ackompanjemang till en bok!

    SvaraRadera
  5. Jag trivs rätt bra hemma också :)

    SvaraRadera
  6. Borta bra men hemma bäst! :) Kan vara skönt att åka iväg en liten stund, men det är alltid minst lika kul att komma hem igen. Sen brukar det ju alltid finnas en hel del att göra och se i en egna trakter, fast det är kanske inte alltid man tänker på det :)

    SvaraRadera
  7. Varma sommarkvällar med regn är bra för läsningen :-)

    SvaraRadera
  8. Jag brukar säga att det bästa med att resa är att komma hem igen. Och det är inte bara på skoj :)

    SvaraRadera
  9. Visst är det härligt att vara hemma.

    SvaraRadera
  10. Jag är också väldigt hemmakär :)

    SvaraRadera
  11. Regn kan vara härligt om man slipper bli blöt ;)

    SvaraRadera
  12. Kvällar med sommarregn är mysigt!

    SvaraRadera
  13. Reser lite på sommaren men vill gärna vara hemma också. Det är så skönt att vara på hemmaplan :)

    SvaraRadera
  14. kvällen innan jag ska resa iväg frågar jag mig alltid hur jag kunde vara så dum att jag beställt en resa. men när jag väl kommit iväg är det en helt annan sak. och så är det jätteskönt att komma hem full av nya intryck. men det gör jag på annan årstid än sommaren. då gäller dagsutflykterna

    SvaraRadera
  15. Håller med: regndroppars trummande är inget dåligt ackompanjemang till en bok!

    SvaraRadera