torsdag 18 augusti 2016

Red Queen av Victoria Aveyard

Inför läsningen av Glass Sword insåg jag att det var en bra idé att läsa om Red Queen. Jag kom ihåg slutet men inte så mycket mer om världen eller karaktärerna. För att göra det lite mer omväxlande provade jag att lyssna på den som ljudbok och det var en bra uppläsare, Amanda Dolan. Jag brukar annars kunna ha lite svårt för engelska ljudböcker (deras uppläsare försöker ibland lite för mycket när det kommer till att gestalta olika karaktärer, vilket jag tycker gör lyssnandet jobbigt).

Red Queen  utspelar sig i ett samhälle där befolkningen tillhör två olika grupper. Vilken grupp du tillhör beror på färgen på ditt blod. "De röda" som har rött blod och är helt vanliga människor och "de silvriga" vars blod är silverfärgat och de besitter en hel rad olika häftiga superkrafter. Inte helt oväntat är det "de silvriga" som styr världen och "de röda" som får leva i fattigdom, jobba och strida för "de silvriga". Huvudpersonen Mare är en "röd", men lyckas av ren tur få ett jobb som tjänare på slottet genom en kille hon möter en kväll. Väl på slottet väntar den ena överraskningen efter den andra när det bland annat visar sig att hon verkar besitta en del krafter som bara silverblodiga borde ha.

Som sagt har jag läst den här boken förut, så därför blir det aldrig riktigt samma sak när man läser om den. Jag visste ju redan om varenda liten twist och det jag glömt kom jag snabbt ihåg och insåg vad som skulle hända senare. Men ändå gillade jag den en andra gång och det är ju ett bra betyg. 

Den följer det klassiska upplägget av en dystopisk fantasyroman som blivit så populärt de senaste året. En värld där orättvisor och regler delar upp befolkningen. Huvudpersonen visar sig ha förmågor som gör att hen rör om i grytan och behövs för att göra världen mer rättvis. Det slängs in en hel del action, lite kärlek, lite drama och lite politik. Det är inga nyheter direkt, men det är inte heller vad jag väntar mig när jag plockar upp en sådan här bok. Jag vet ju att de alla följer mer eller mindre samma mall. Det jag förväntar mig är en spännande story, en väl uppbyggd värld som känns trovärdig och en bra berättad historia. Och det får jag i Red Queen

Ser mycket fram emot att ta tag i uppföljaren nu. Ska bli spännande att se vart detta tar vägen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar