fredag 19 augusti 2016

Bokbloggsjerka 19-22 augusti

Så var det fredag igen. Herregud vad veckorna får fort! Är rädd att det snart är dags för pension, hehe. Den här helgen ser i alla fall ut att bli lugn och helt planeringsfri. Eller ja, jag planerar att städa (eftersom det verkligen behövs), läsa en del och pyssla med lite smått och gott. Men det är ingen händelse eller utflykt som väntar. Bokbloggsjerkan är det även dags för. Den här vecka är temat "lärande" och frågan lyder som följer:

Känner du till någon bok i skolmiljö som du kan rekommendera, eller kan du ge exempel på en karaktär som innehar ditt drömyrke eller har du ”bokliga” erfarenheter av lärande på annat sätt?

Äntligen någonting jag kan svara på. Mitt stora problem blir kanske snarare att begränsa mig, för böcker som utspelar sig i skolmiljö är det ju gott om när man läser mycket ungdomslitteratur. Så vi listar lite grann tycker jag.

Harry Potter - J K Rowling
  • Vem har inte velat gå på Hogwarts, som verkar vara en av de mysigaste skolorna i världen med sina torn och hemliga passager. Förstå så mycket kul man hade kunnat hitta på om man gick där! För att inte tala om att man hade fått lära sig magi.
Stor i Käften - Joyce Carol Oates
  • Återkommer rätt ofta till den här då den är en av mina favoritböcker. Utspelar sig i skolmiljö och handlar om hur ett litet skämt kan få stora proportioner, rädslan för skolmassaker i USA och om vikten av att ställa upp för personer man kanske inte egentligen känner.
Var är Alaska? - John Green
  • Miles börjar på internatskola och lär där känna en hel hög nya personer. Bland annat den karismatiska och mystiska Alaska. Väldigt bra bok, som vanligt när John Green skriver något. Han har även skrivit fler böcker som utspelar sig mer eller mindre i skolmiljö.
Expert på att rodna - Katarina von Bredow
  • Natalie måste flytta med sin mamma ut till mammans nya kille på landet. Flytten innebär även att hon måste byta skola. Det är inte lätt att komma in i en ny skola men det är lite lättare om ens nya "styvbrorsa" visar sig vara en av de snyggaste och populäraste killarna på skolan. Handlar om kompisrelationer, vilka man egentligen kan lite på och en hel del kärlek såklart.
Allis med is - Gunilla Linn Persson
  • Ibland händer allting på en gång. Allis bästa kompis dör i en olycka och hennes föräldrar får jobb på en båt så Allis måste flytta till mormor och morfar ett tag. I den nya skolan försöker hon inte ens få några vänner då hon saknar sin bästis så mycket. Det gör att hon ofta paras ihop med Sigge som också är väldigt ny och inte har några vänner. Detta är en rätt gammal bok men jag älskar den. Tv-serien likaså. 
Tror det får räcka så med tips. Har tagit med några av mina favoritböcker och skulle kunna fortsätta i en evighet känns det som. Jag gillar helt enkelt böcker som utspelar sig i skolmiljö visar det sig. 

29 kommentarer:

  1. Internatskolor är ju en mycket större grej i Storbritannien och USA, så inte så konstigt kanske att många böcker handlar om det. I Sverige får vi väl nöja oss med Ondskan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de har inte riktigt fått något genomslag i Sverige. Fast misstänker att även om det känns väldigt härligt och spännande i böckerna när man läser om det är det kanske att föredra att få bo hemma under sin skoltid.

      Radera
  2. ett par nya titlar jag blir nyfiken på.

    SvaraRadera
  3. Intressant lista, HP är ju bra och så några tips, tack för det! :)

    SvaraRadera
  4. Det är nog ganska vanligt att ungdomsböcker utspelar sig på skolor av olika slag, det är ju liksom den miljön man spenderar den mesta tiden i. En intressant miljö är det ju också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Väldigt naturligt eftersom deras liv kretsar mycket kring skolan. Men många ungdomsböcker utspelar sig ju på sommarlov eller dylikt också och saknar därför skolmiljön helt :)

      Radera
  5. Jag tycker att jag känner igen Allis med is, jag har kanske sett den som film. Tack för alla tips, den enda jag med säkerhet vet att jag läst är Harry Potter, men flera av dem skall jag skriva upp på min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tv-serien har gått på tv några gånger så du kan säkert ha sett den :) Och de andra böckerna rekommenderar jag verkligen, som sagt ;)

      Radera
  6. Ja det finns en hel del att välja på när det gäller böcker i skolmiljö. Valde att begränsa mig till en serie. Var är Alaska! var väldigt trevlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett väldigt enkelt tema den här gången tyckte jag :)

      Radera
  7. Där pekar du på en Joyce CO som jag missat, trots att jag är ett stort fan.

    SvaraRadera
  8. Där pekar du på en Joyce CO som jag missat, trots att jag är ett stort fan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar den som sagt :) Tycker henne ungdomsböcker håller lite varierande kvalitet men denna gillar jag mycket :D

      Radera
  9. Harry Potter slog mig givetvis också, men du hade ju fler intressanta alternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror HP är det mest självklara svaret för de flesta på den här frågan ;)

      Radera
  10. Ja, John Green-boken, att jag inte kom på den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte lätt att komma på allting. Tycker alltid andra skrivit om något man själv hade glömt ;)

      Radera
  11. Inte läst någon av dessa, inte ens Harry Potter. :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ens HP? :O Då har du mycket bra böcker framför dig :D

      Radera
  12. Gillar också böcker i skolmiljö väldigt mycket! Måste läsa Stor i käften något tag, läser om den alltid nu och då och det är alltid positivt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det finns fler som gillar den! :D

      Radera
  13. Harry Potter och Var är Alaska? har jag läst.

    SvaraRadera
  14. Många fina tips, nr 2 där blev jag nyfiken på, och harry potter har jag faktiskt inte läst men skulle gärna göra det snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du fick tips! :) Och lyckost dig som har Harry Potter kvar att uppleva :D

      Radera
  15. Alaska, ja! Och von Bredows står på min lista :)

    SvaraRadera