tisdag 30 augusti 2016

Veckoutmaning: 70-tal

Dags att försöka komma in i lite bloggrutiner och därmed även återinföra att jag deltar i Kulturkollos veckoutmaning. Den här veckan vill de att vi ska dela med oss av våra tankar kring 70-talet.

På 70-talet var jag inte född. Inte ens lite påtänkt eftersom mina föräldrar ägnade mestadelen av 70-talet åt att vara tonåringar. Men det är klart att 70-talet ändå bildat minnen hos mig.

När jag var ungefär 10-12 år fick jag ärva lite kläder som mamma haft som tonåring på 70-talet. Ett par väldigt utsvängda gul och blå-jeans och en paljettig, brun tunika. Gick med det till ett skoldisko och kände mig sjukt cool. (Gul och blå var för övrigt fortfarande ett populärt märke i mina tidiga tonår. Minns att min bästis som hade koll ville ha ett par så himla gärna. Själv hade jag ingen koll och ingen önskan efter sådana jeans.)

Även om jag inte levde då har jag ändå matminnen som härstämmar på 70-talet. En favoritmaträtt i vårat hus när jag växte upp var Flygande Jacob. Halva med banan för oss som ville ha det, och halva utan för de familjemedlemmar som avskydde varm banan. En annan klassiker som mormor alltid bjöd oss på och som vi barn älskade var Kassler på risbädd. Jag gör fortfarande båda maträtterna ibland och undrar varför folk hyser sådana hatkänslor mot 70-talets mat. Frukt i mat är en superbra idé! Fast å andra sidan är det säkert så att det är det goda, ätbara som har levt vidare.

11 kommentarer:

  1. Kassler med ananas var verkligen 70-tal :-)

    SvaraRadera
  2. Frukt i mat är inte riktigt min grej, speciellt inte ananas :) Jag kan inte heller riktigt förstå vad som är fel med maten från 70-talet, det mesta var ju gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som om man antigen tillhör den ena lägret eller det andra ;)

      Radera
  3. Flygande Jakob är jättegott, men jag lagar det inte, för mina barn är jordnötsallergiker :(
    Kassler på risbädd är mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går ju att skippa jordnötter helt. Blir inte så jättestor skillnad i smak (även om nötterna ju är ett trevligt inslag också).

      Radera
  4. Jag var så avundsjuk på alla som hade Gul & Blå-jeans! Vi har fortfarande frukt i viss mat, det är jättegott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag förstod redan som liten att det var något man skulle ha, även om jag inte kände något behov av det.

      Radera
  5. Visst kan man sätta frukt i mat! Jag får minnen av min farmor när jag äter Flygande Jakob. Det brukade hon laga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart! (tycker jag som gillar det) Ja, det är kul vilka minnen mat kan väcka :)

      Radera
  6. 70-talsmaten levde verkligen kvar länge, jag minns den också från 80-talets barndom :-)

    SvaraRadera
  7. Mycket av maten från 70-talet var ju god, men just Flygande Jacob är ingen favorit hos mig. Jag tror dock att den har skapat bestående matminnen hos min man, som ofta nämner den rätten och som väljer pizza med varm banan på ;) Jag gillar trots allt maten som är trendig nu bättre; ganska ren mat och mycket grönsaker. Undrar om inte det är en skillnad mellan 70-talet och nu, att det var mer ihopblandade rätter då, där allt kunde blandas ihop i en form och ställas in i ugnen? Gul & Blå var för övrigt ett märke på jeans jag drömde om men aldrig fick. Finns det märket fortfarande?

    SvaraRadera