lördag 20 augusti 2016

Truthwitch av Susan Dennard

En recension ska skrivas rätt omgående efter att boken har läst. Det är en sak som är klar. För nu när det gått några veckor sedan jag läste ut Truthwitch så känner jag att en hel del av mina minnen av den har blivit otydliga.

Truthwitch är första delen i en serie som heter The Witchlands och det märks väldigt tydligt att det är första boken i en serie. Det var faktiskt så pass att när folk på jobbet frågade vad jag läste och vad den handlade om så visste jag inte riktigt vad jag skulle säga. Bokens huvudpersoner är de bästa vännerna Safiya och Iseult. De är häxor med varsin förmåga. Iseult är en "threadwitch" och ser därför människors trådar som har olika färg beroende på vilken känsla personen känner. Safiya är en "truthwitch", vilket innebär att hon vet när folk ljuger. "Truthwitches" är ovanliga och hon har hela sitt liv fått göra sitt bästa för att dölja vad hon är. Under en räd råkar dock Safiya och Iseult på en "bloodwitch", vars förmåga är att han kan lukta sig till personer och deras förmågor. Snart är de jagade av honom och de måste fly från sin stad. De flesta skulle nämligen göra vad som helst för att få tag på Safiya och hennes förmåga. Till sin hjälp har de Merik, en prins från en annat land. Merik har sina egna problem då hans land hotas av krig och fattigdom.


Som jag sa så är det svårt att riktigt berätta vad den här boken handlar om. Som i många fantasyserier känns första boken lite som en enda lång prolog. Det är många personer att hålla reda på och en väldigt komplex värld att försöka sätta sig in i. Det här med trådarna känns fortfarande väldigt oklart för mig. Vad de är, vad de gör och varför människor har dem. Men det ska komma tre böcker till i serien så jag hoppas att det ska få lite mer förklaring i kommande böcker.

För det är en bra bok med en bra grundstomme. Jag gillar tjejerna och deras starka vänskap. Det är skönt med lite omväxling från böcker där kärleksrelationerna är viktigare än vänskapsrelationerna. Och vi får även lite action och lite politik i den här boken vilket jag gillar.

Trots att den är lite svår att komma in i så gick den rätt fort att läsa. Den tar sig efter en lite seg inledning och berättelsen flyter på bra. Jag gav inte den här boken mer än ett medelbetyg på goodreads men ser ändå fram emot att fortsättningen ska komma 2017. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar