måndag 11 april 2016

Att bli stressad av böckerna

Att jag älskar att läsa tippar jag på är rätt uppenbart (det är ju en blogg om böcker jag har). Men oavsett hur mycket jag älskar att läsa, känner jag mig konstant stressad i min läsning och det tycker jag är tråkigt. Det finns i och för sig olika typer av stress. Rätt ofta är jag lite uppstressad när jag läser en bok för att jag så gärna vill börja på en ny. Jag gillar att avsluta och påbörja nya böcker, precis i det där skedet när man känner att man tar sig framåt i sin att läsa-hög. 

Men ibland blir stressen över böcker så stor att det känns som ett måste mer som ett nöje. Häromdagen när jag skrev om mina läsplaner i april så kände jag lässtressen komma krypande. Det är många böcker som måste bli lästa till ett visst datum. Och när jag sedan insåg att jag glömde att jag tänkte läsa Kulturkollos bokcirkelbok också den här månaden så blev stressen ännu värre. Läsning ska vara roligt. Jag tycker läsning ÄR roligt också. Men lite för ofta blir det även ett stressmoment. För att inte ta bort det roliga bestämde jag mig därför för att göra något jag inte ofta gör. Lämna tillbaka en bok till biblioteket som jag stått och köat på ett tag. Jag får helt enkelt ställa mig i kö för boken igen och läsa den när jag har mer tid. 

2 kommentarer:

  1. Håller med! Om jag känner mycket läs stress eller nått sånt tycker jag att det brukar hjälpa att inte kolla så mycket på booktube (om man brukar kolla på det), inte häller lägga upp böckerna man vill läsa i en "hög" utan liksom placera dom så det inte ser så överväldigande ut. Annars att ta ett djupt andetag, försöka sänka pressen på sig själv och bara kolla på tv ett tag. Kram <33

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! Fast ibland blir jag mer läspeppad av att kolla på booktube faktiskt! Nu har jag inte läst en sida på snart två dagar så börjar få tillbaka läslusten (även om stressen är kvar). :)

      Radera