lördag 23 april 2016

Read-a-long: Odinsbarn (del 3)

Nu har vi verkligen tagit oss långt in i Odinsbarn och det händer så mycket saker så det är inte klokt. Denna veckan har vi läst fram till sidan 488 och därför känner jag att det nog är på sin plats att varna för spoilers i detta inlägg. För jag kommer inte kunna hålla mig från att diskutera det som händer. Det finns så mycket att kommentera att jag inte vet var jag ska börja. Jag älskar den här boken så otroligt mycket att jag egentligen vill kommentera varenda scen. Men det lovar jag att inte göra. 


Men vi kan börja med att vi nu äntligen fått komma igenom den där fruktade Riten. Som jag varit nervös inför det och jag, som inte klarar av nervösa scener där allt kan gå fel, läste det med andan i halsen. Var så orolig för när Hirka skulle bli avslöjad. Det gick ju inte bra direkt, men det blev inte en sådan katastrof som jag trodde att det kanske hade kunnat bli. Och det känns som att nu när alla vet att Hirka är ett Odinsbarn så kommer hon kunna börja ta mer plats i berättelsen på det vis som jag antar att det är tänkt. För det känns ju rätt uppenbart att det faktum att hon är menskr kommer vara viktigt i den här historien. Om det gör att han har speciella krafter eller egenskaper eller vad det nu kan innebära. 

Så måste vi prata om Rime. Jag är fortfarande förälskad i honom. Snarare ännu mer faktiskt. Dels så tycker jag det är lite häftigt att han är Skugga. Det är en väldigt annorlunda väg att välja att gå som jag tolkat det, samtidigt som det ju är riktigt hårt arbete och disciplin bakom det. Och jag gillar att trots att han som en av Skuggorna ska vara blind lojal till siaren så låter han sitt band till Hirka gå före. Han kan inte låta bli att vara på hennes sida. (Och att han kysste henne! Bra gjort! Är det bara jag som tycker det känns som att det där med rötan kommer visa sig vara en fullkomlig myt?)

Sen kan jag inte låta bli att kommentera scenen med Urd i badrummet. Så obehagligt att han har en korpnäbb i halsen?! Är det en varelse som är i hans kropp eller vad handlar det om, och hur kom den dit? Jag vet att jag har läst den här boken en gång innan men jag minns inte hur detta kommer sig och blir så nyfiken. Faktum är att jag har väldigt dålig koll på slutet så resten blir nästan som att läsa det för första gången. 


4 kommentarer:

  1. Jag blev lite förvånad hur scenen med Riten blev. Men det var ändå bra för spänningen och så att hon blev avslöjad, en ny vändning.
    Jag har tänkt typ hela tiden att det här med rötan är en myt, men man vet ju aldrig.. tänker att det går att lura i folk vad som helst. Skrämmas och sen hålls det i utan att ifrågasättas. Till och med Rime verkar ju inte tro på det, eller så tänker han att det inte gäller Hirka.
    Herregud jag förstod nog aldrig att det var en korpnädd han hade i halsen. Fy! Urd är konstig och undrar verkligen vad han har i kikaren framöver.

    SvaraRadera
  2. USCH vad jag tycker det är obehagligt med Urd och allt han håller på med ... korpblod och en korpnäbb i halsen? Vad är han egentligen? Varför är hans hals så skadad?

    Och ja. Rime är underbar. Älskar hur mycket han bryr sig om Hirka oberoende deras olika börd osv och att han inte verkar bry sig om att hon är ett odinsbarn :')

    Ska bli superspännande att läsa vidare!

    SvaraRadera
  3. USCH vad jag tycker det är obehagligt med Urd och allt han håller på med ... korpblod och en korpnäbb i halsen? Vad är han egentligen? Varför är hans hals så skadad?

    Och ja. Rime är underbar. Älskar hur mycket han bryr sig om Hirka oberoende deras olika börd osv och att han inte verkar bry sig om att hon är ett odinsbarn :')

    Ska bli superspännande att läsa vidare!

    SvaraRadera
  4. Jag blir verkligen mer och mer nyfiken på dessa böcker!

    SvaraRadera