tisdag 12 april 2016

Ett högläsningsminne

Inatt har jag sovit urkasst och därmed varit en zombie på jobbet. Solen har gassat utanför fönstret hela dagen och jag har suttit fast inomhus. Men trots det kan jag inte låta bli att vara lite glad över att våren verkligen har kommit igång nu.

Enligt min nya tisdagstradition (som jag har tänkt att det ska bli) är det dags för Kulturkollos veckoutmaning. Veckans tema är Högläsning och de undrar över vårat bästa högläsningsminne.

Jag har två bästa minnen. Ett där jag själv blivit läst för och ett där det var jag som läste.

¤ När jag var liten och jag och mina syskon kröp upp i mammas och pappas säng och mamma läste Min morbror trollkarlen för oss. Minns det som att det var himla mysigt.

¤ Jag lärde mig läsa väldigt tidigt och när jag var 5-6 år satt jag i lekrummet hos min dagmamma och läste för alla de andra barnen. Minns att jag kände mig väldigt stolt eftersom jag kunde och de ville lyssna. Plus att min dagmamma gillade att få en liten paus.

8 kommentarer:

  1. Högläsning när man var barn var mysigt men så fort jag lärde mig läsa själv så var jag inte längre intresserad av att bara lyssna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tappade nog också mitt tålamod till att lyssna i samma veva som jag lärde mig läsa.

      Radera
  2. Kul att du läste för andra barn. Det började jag med på lågstadiet. Jag läste fort som barn och bra vilket ledde till att jag läste för klasskamrater mer än jag borde ha gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fler än jag som var bra på att trollbinda kompisarna alltså ;)

      Radera
  3. Lyckliga ni som fick höra Min morbror trollkarlen - låter hur mysigt som helst!

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig riktigt vuxit ur den där "kan-själv"-åldern så högläsning var bara aktuellt till jag kunde läsa själv och jag har nog alltid avskytt att läsa högt för andra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan faktiskt inte minnas själv när någon läste högt för mig förutom i skolan. Mina högläsningsminnen är från när jag var liten :)

      Radera