fredag 22 april 2016

Carry on av Rainbow Rowell

Förra året läste jag Fangirl av Rainbow Rowell som handlar om Cath som börjar på collage och allt vad det innebär. En väldigt stor del av Caths fritid går åt till att skriva fan fiction om den hypade bokserien om Simon Snow. Simon Snow som vid ungefär 11 års ålder får veta att han egentligen tillhör en magisk värld och att han är utvald för att rädda den. Känns detta bekant? Jo, jag tänkte väl det. Simon Snow är en fri tolkning av Harry Potter. Jag gillade Fangirl väldigt mycket och tyckte det var kul att man fick läsa lite bitar ur den fan fiction som Cath höll på och skrev på. Hennes egen version av den sista boken i serien som hon hade döpt till Carry on

Carry on är alltså en avslutande del i en påhittad serie som Rainbow Rowell hittade på till sin roman Fangirl. Vad jag har förstått har historien inte heller någonting att göra med den fan fiction som Cath skriver i Fangirl. Men jag kan ha uppfattat detta fel. Den handlar om Simon Snow som är utvald för att rädda den magiska världen från ett hot som kallas The Insidious Humdrum. Annars är Simon en rätt vanlig kille som går sista året på Watford School of Magicks. Han har en bästa kompis som heter Penny som gör lite som hon själv vill men alltid stöttar honom. Ett rätt så spänt förhållande med sin flickvän Agatha. Och en rumskompis och ärkefiende som heter Baz, och inte dyker upp på skolan fast det går flera veckor in på terminen. Simon borde tycka det är härligt att slippa honom men han kan inte låta bli att ideligen fundera på var Baz är och varför han inte är där. Till på köpet har skolan rektor och hans egen fosterfar, The Mage, knappt sagt ett ord till honom på hur länge som helst. Med andra ord har Simon fullt upp med sitt eget liv utan att till på köpet vara förutspådd till att rädda den magiska världen. 

Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den här boken. Det är Harry Potter, men samtidigt är det verkligen inte Harry Potter. Det finns en hel hög med saker att checka av som stämmer överens:
  • Magi
  • En utvald
  • Ett stort hot och ett annalkande krig
  • En mäktig rektor som Simon har ett speciellt band till och litar på
  • En fiende som kommer från en gammal anrik familj i trollkarlsvärlden
  • En person som bor och arbetar på skolans område som Simon är kompis med osv
Men samtidigt är det en helt egen story, egna varelser och med ett eget magisystem som är uppbyggt på kända uttryck och populära rim, ramsor och låttexter. 

Jag hade otroligt svårt att komma in i den här boken. Den är långsam och man kastas in direkt i världen utan en massa förklaringar, det är ju trots allt en avslutande del. Men efter ett tag så lossnar det och den börjar ta fart. Jag kan dock inte låta bli att, speciellt i början, känna att mest känns som en halvdan parodi av Harry Potter. Visserligen blir den lite mer självständig, speciellt mot slutet, men det räcker inte riktigt för mig. Jag älskar Harry Potter men jag kan inte älska Carry on även om förutsättningarna finns där. För det är en bra historia som jag tror hade kunnat bli otrolig om inte Harry Potter hade funnits. 

2 kommentarer:

  1. Jag tycker iden är väldigt kul att skriva en bok baserad på / anknuten till en annan karaktärs fanfiction. Men kan förstå att det kanske är en ide som inte riktigt kan bära upp en hel roman... ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att det är en kul idé! Och nog går det att bygga en egen roman på det, det var mest att det så tydligt är en slags version av Harry Potter som jag tyckte var lite tråkigt. Eller snarare, att jag hade svårt att se det som något annat, även om den nog hade kunnat göra sig bra på egen hand :)

      Radera