söndag 10 april 2016

Liv efter liv av Kate Atkinson

Ibland är det svårt att veta var man ska börja en recension när man läst en väldigt speciell bok. Där är jag nu. Det är ungefär 15 minuter sen jag läste ut Kate Atkinsons Liv efter liv, och jag vet faktiskt inte var jag ska börja. Den här boken skulle kunna vara bara ännu en uppväxtskildring från första delen av 1900-talets England. Men den har ett så unikt element, vilket gör att historien får helt nya dimensioner.

Boken handlar om Ursula Todd som föds i början på 1900-talet i England. Under hennes livstider får hon och hennes familj uppleva två världskrig och kärlek och sorg i massor. Ni läste rätt i förra meningen; livstider. Som bokens titel antyder får vi nämligen följa Ursula när hon lever sitt liv, om och om igen. En snöstorm härjar samma natt hon föds och den hindrar doktorn från att komma fram. Ursula föds med navelsträngen runt halsen och hinner därför inte ens börja leva innan hon dör. På nästa sida har doktorn turligt nog hunnit fram alldeles innan snöstormen brakar loss som värst och han lyckas rädda den nyfödda Ursula. Och så här fortsätter det. Ursula lever, hon råkar ut för något så hon dör, tiden tar ett hopp tillbaka och Ursulas liv upprepas återigen med lite annorlunda händelser och val. Rätt tidigt står det också klart att Urusla minns, eller i alla fall förnimmer, sina tidigare liv, vilket gör att det ibland är hon själv som gör sitt bästa för att ändra på det hon vet kommer hända.

Det här är en briljant skriven bok. Tidshoppen var lite förbryllande de första tiotalet sidor, men jag kände snart att jag kom in i det och gav ett helt nytt perspektiv. Det är små val och händelser som gör skillnad på Ursulas olika liv. Vissa händelser och personer återkommer oavsett vilka val hon gör, som om det är ödesbestämt att de ska träffas. Annars känns den här boken mer som om den lever efter mantrat "gör om, gör rätt".

Liv efter liv är lättsamt skriven och lättläst trots den unika tidslinjen. Det är stundtals även en lättsam historia. Men som jag nämnde innan hinner Ursula, i de flesta fallen, leva igenom två världskrig. Så boken är även fylld av elände, misär och krigsskildringar. Men det är också fantastisk och fylld av syskonkärlek, familjerelationer och kärlek av massa olika slag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar