lördag 16 april 2016

Read-a-long: Odinsbarn (del 2)

Lördag innebär att vi läst ytterligare några sidor i Odinsbarn för read-a-longen inne hos Nelly. Denna vecka har vi tagit oss till sidan 314 för att vara exakt. Eller snarare att vi borde ha gjort det. Jag är inte riktigt där men tänker att jag ändå vill skriva ett inlägg idag. Så here goes.

Det händer mycket på väldigt inte så många sidor och jag njuter så himla mycket av att läsa Odinsbarn en andra gång. Jag hänger med i allting. Dels för att jag har ett hyfsat hum om vad som kommer hända. Men framförallt för att jag förstår allting! Jag vet exakt hur världen är uppbyggd, vad de olika begreppen innebär och betyder och läsningen blir därför inte lidande på grund av att jag inte hänger med. Det står verkligen klart att den här boken verkligen vinner på att läsas en andra gång.

Hirka är fortfarande himla cool. Hon är så självständig och kapabel att ta hand om sig själv. Hennes vilja att överleva är så stark, vilket den verkligen behöver vara med tanke på vad som avslöjats för henne hittills. Att inte bara få veta att den man trodde var ens far inte är det, utan att man inte ens tillhör samma folkslag som resten av befolkningen i den värld man växer upp. Just detta att det är Hirka som är människa och de andra ymsätt glömmer jag hela tiden och blir emellanåt lite paff när personer beskrivs med svansar. Vilket är jättekonstigt, för jag borde ha vant mig.

Sen är jag så himla förtjust i Rime. Jag är nog lite småförälskad i honom. Och jag fullkomligt älskar alla partier där han och Hirka integrerar med varandra. De har sådan kemi på något vis som kommer sig av den vänskapliga, men även konkurrerande, relation de hade som barn. Hirka är så direkt och okonstlad vilket i det här fallet bara stärker deras relation eftersom Rime är van vid att folk föreställer sig inför honom på grund av vem han är.

Avslutar därför med att lägga in lite fanart och cosplay av Hirka och Rime som jag brukar förundras över på Siri Pettersens instagram. Har ni förresten hört att de ska göra film av Korpringarna? Ser sjukt mycket fram emot det! 

15 kommentarer:

  1. Åh vilken fin fanart!!

    Ooo, en film!!

    SvaraRadera
  2. Jag upplever hennes hår som mycket rufsigare än fanart- och cosplaybilderna. Hon ser alldeles för städad ut.
    Om det blir en film ska jag absolut se den, men boken är alltid bättre än filmen. ;-)
    Kul att du verkligen gillar att läsa, trots att det för dig är en omläsning.
    Har du läst del två också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att Hirka ser väldigt städad ut här. Men tycker ändå att de liknar min bild lite. Och filmen brukar sällan överträffa boken, men tycker det ska bli spännande att få se det i rörlig bild.
      Nej, jag har inte läst del två. Den ligger och väntar i bokhyllan men jag ville friska upp del ett först :)

      Radera
    2. Så har jag också alltid tänkt, har för mig att det i början av bok 1 jämfördes med en höstack fast blodröd eller som nån annan skrev, en rödhårig Ronja Rövardotter. Bilderna var dock sjukt fina, särskilt den sista fanarten, är det tush/bläck eller nå annat du gjort det med?

      Radera
    3. Ja Hirka känns lite som en Ronja faktiskt!
      Det är inte jag som har gjort bilderna, utan jag har hittat dem på nätet. :)

      Radera
  3. Det känns verkligen att de har någon kemi, undrar hur de ska gå med dem :) Under den här andra delen märks det att Hirka börja ta för sig med och har något på gång, spännande!
    Skulle vara intressant att se filmen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så mycket i den här boken som är spännande tycker jag! :)

      Radera
  4. Haha, håller verkligen med Jenny här ovanför - vad hände med hennes dåligt klippta, toviga och smutsiga hår? x)

    Gillar förövrigt också Rime väldigt mycket, även om jag inte alltid förstår hans känslor och vilja ... det här med Tein vad ju också lite intressant, då Hirka avböjde honom blev det ju helt tydligt att hon har starka känslor för Rime, men känner ändå att de inte riktigt kommit fram när de träffats ..?

    Men gillar ändå delarna med dem väldigt mycket, Ramoja är en annan person jag finner intressant och undrar över hennes del i berättelsen ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon kanske har fixat till sig? :P haha Nej, men jag kan hålla med om att de ser lite väl städade ut jämfört med hur hon beskrivs.
      Nej, Hirka har kanske inte visat sina känslor för Rime så jättetydligt men jag tycker de skiner igenom hela tiden!

      Ja, Ramoja är verkligen superintressant också! :D

      Radera
  5. Ska det bli film?? Det visste jag inte, det ser jag verkligen fram emot :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag har läst så är det planer på det i alla fall! Hoppas bara att det inte rinner ut i sanden sen. För jag ser fram emot att få se den.

      Radera
  6. Jag föreställer henne som en rödhårig Ronja Rövardotter i från filmen alltså. Film... det kan bli intressant att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när du säger det så inser jag att min bild nog är lite så också faktiskt! Fast med lite andra anletsdrag i och för sig. Risken med en film är ju att man får sina egna bilder förstörda. Som det blivit för mig med Harry Potter, ser bara filmfigurerna framför mig nu för tiden.

      Radera
  7. Eller som den översta bilden, fast kanske lite mer vildvuxet.

    SvaraRadera