tisdag 19 april 2016

Top ten tuesday: Böcker man skrattar av

Tisdagar är inte en favoritdag hos mig eftersom det är så långt kvar till helgen. Egentligen gillar jag vardag men sen jag började arbeta på ett ställe med väldigt repetativa arbetsuppgifter längtar jag bara till dagarna tar slut. För att överleva påminner jag mig själv om att jag inte kommer bli kvar där för evigt, att det ger mig pengar, och att dagarna hittills alltid har tagit slut så jag får gå hem. Så troligtvis lär de fortsätta med det.

Eftersom jag är rätt uttråkad kände jag att det kunde vara läge för en Top Ten Tuesday idag eftersom man där ska lista böcker som får en att skratta. Eller i alla fall är lite småroliga för jag är tydligen dålig på att läsa böcker man skrattar av.

1. Liftarens guide till galaxen-serien av Douglas Adams
Jag vet att folk har delade meningar om dessa böcker men jag älskar dem! De är galna, knäppa och helt ologiska i många avseenden. Men det är just det som är charmen. Jag kan skratta så jag kiknar till vissa kommentarer. 

2. Jag och Earl och tjejen som dör av Jesse Andrews
Håller på att läsa den och är snart klar. Har hört mycket om att den skulle vara rolig och det är den faktiskt också. Även om det ibland känns som den roliga personen i klassen som kämpar så mycket för att vara rolig att hen liksom blir lite för mycket. Men jag tror att det är meningen med boken också. 

3. Outtalat av Sarah Rees Brennan
Karaktärerna i boken har en väldigt karaktäristisk humor som påminner om den som finns i tv-serien Veronica Mars. Jag älskar Veronica Mars och gillade därför humorn i den här boken. (Vilket jag tyckte försvann i resterande böcker som jag inte gillade.)

4. Stor i käften - Joyce Carol Oates
En av bokens huvudpersoner är en sån där person som är klassens pajas. Så boken är stundtals rolig även om den innehåller väldigt allvarliga delar också. 

5. Böcker av Sophie Kinsella
Hennes böcker är lättsamma och huvudpersonerna är ofta impulsiva, disträa och ibland till och med lite korkade. Vilket gör att det är som upplagd för roliga och dråpliga situationer. 

6. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann - Jonas Jonasson
Jag gillade den när jag läste den, tyckte den var lite fyndig och skrattade. Men kommer nog aldrig vilja läsa om den.

Och där tog min lista slut för jag kommer inte på fler just nu. Skulle kanske helt enkelt istället utlysa tips på roliga böcker. Har ni några favoriter så tipsa mig gärna! (Och jag har läst två böcker av Fredrik Backman och tycker de är okej, men inte tillräckligt för att vara med på min lista.)

4 kommentarer:

  1. Hundraåringen tyckte jag också var rolig! Jag blir nyfiken på Liftarens guide till galaxen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du ska kolla upp den. Antigen så gillar du den eller så tycker du enbart att det är dravel :P

      Radera
  2. Jag är ju en av de där konstiga människorna som skrattade högt åt Liftarens guide till galaxen :)

    SvaraRadera