onsdag 20 april 2016

Handen på hjärtat

Jag har ännu inte gjort någon lista på bloggen och känner att det är dags att ändra på det eftersom jag älskar listor! Kan ju inte vara mer passande än att börja med listan som Anna på Sagan om sagorna knåpade ihop häromdagen. Dels eftersom jag gillar Annas blogg sjukt mycket och dels för att jag gillade den här listan. (Vilket kanske blir samma sak när nu Anna gjort den och nu ska jag sluta babbla.) 

§Vilken bok inte bara ogillar du, utan är arg på eller blir orimligt provocerad av?
Såklart är första frågan sjukt svår. Mitt enkla svar är Fifty Shades of Grey. Men det känns nästan fusk att säga den eftersom det är en så himla provocerande bok.

§Vilken författare har du dömt ut utan att ha läst?
Hm, jag dömde ju ut författaren på förra frågan utan att ha läst, men läste sen i alla fall för att veta vad jag pratade om när jag dissade den. Men kanske Leif G W Persson. Gillar inte det jag sett av honom i tv och utgår därför från att hans böcker är smörja.

§Vilka böcker säger du att du har läst fastän du inte gjort det?
Jag skulle nog aldrig kunna säga att jag har läst en bok även om jag inte har det. Däremot kan det hända att jag gärna diskuterar den som om jag läst den, speciellt om jag tänkt jag ska läsa den. Men då får sluta alla mina kommentarer med "fast jag har ännu inte hunnit läsa den".

§Pest eller kolera: En av dessa serier ska bli obligatorisk läsning för alla i hela världen – du har makten att bestämma vilken. Du får inte säga ingen. Motivera ditt val. Alternativen är: Twilight och The Mortal Instruments.
Antar det heter pest eller kolera av en anledning. Jag har läst bägge serier, och var förvisso en handfull år eller så yngre när jag läste Twilight vilket kan bidra till att jag gillade den serien mer. Men jag säger nog ändå Twilight. Som Anna säger är den serien kortare. Och framförallt så fortsätter den inte med tre böcker till när den borde ha tagit slut.

§Hur många olästa recex har du?
Inga. Av den enkla anledningen att min blogg är mindre än två månader gammal och ännu inte kommit till det stadie där man kan få chans att få sådana. Olästa böcker i hyllan har jag dock gott om.

§Hur många böcker har du i bokhyllan som du tror att du – HANDEN PÅ HJÄRTAT, GLÖM INTE DET! – aldrig kommer läsa?
Jag rensade faktiskt min bokhylla rätt så duktigt för något år sedan och vill läsa alla mina böcker jag har där nu. Måste därför säga att jag tror att jag kommer läsa dem alla. Någon gång..

§Vad har du för litterära pet peeves?
Kärlekstrianglar. JAG KLARAR INTE AV DEM! Varenda ungdomsserie innehåller ju för tusan en kärlekstriangel idag (och det är ALLTID en tjej och två killar!) och jag blir tokig. Det har till och med gått så långt att jag ofta tycker de förstör hela historien. Vilket är synd för jag älskar ju ungdomsböcker.

§Finns det något som gör att du inte ger en blogg en chans?
Det var ju handen på hjärtat, så även om det känns taskigt att säga något här, för det finns ju alltid någon som passar in, så lär jag väl göra det. Personer som inte skriver ordentliga meningar eller använder skiljetecken på fel sätt eller i överflöd. Eller om de använder sig för mycket av radbrytning eller gör andra skrivfel som skär i mina ögon. Det går inte. Småfel kan jag tolerera, men inte när det är återkommande i alla inlägg.

§Vilken typ av blogginlägg markerar du som lästa i Bloglovin utan att kolla två gånger på?
Håller med Anna om att den där Smakbiten på söndagar är sjukt tråkig. Sen brukar jag sällan klicka mig in på recensioner om böcker jag inte känner igen överhuvudtaget. Eller bokhyllsturer. Det är också rätt tråkigt att se på anser jag. (Fast visa upp min bokhylla hade jag nog älskat. Min böcker är ju mina barn.

§När vill du skriva arga kommentarer till folk?
När de bryter mot skrivregler om och om igen. Jag är rätt petig med sådant. (Fast tror mig inte vara felfri själv, känner att jag måste påpeka detta, Speciellt som jag sällan läser igenom inlägg noga utan hoppas att allting stämmer. Sjukt dålig egenskap.) Fast okej, skriva arga kommentarer känner jag nog inte för ändå, är alldeles för snäll för det. Men om folk hade haft åsikter som var helt uppåt väggarna hade jag kanske blivit lite irriterad.

4 kommentarer:

  1. Leif G W Person har jag också dömt ut lite sådär utan att egentligen ha läst något av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske egentligen dumt att göra så men det går ju inte att hjälpa ;)

      Radera
  2. Kul att du gjorde den! Och jag tycker också att bokhylleinlägg är ganska tråkiga. Däremot läser jag gärna inlägg/tittar på videor med hur folk sorterar sina kläder och organiserar sina garderober, haha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är konstigt vad man prioriterar att titta på på internet ibland. Jag brukar med stor fascination titta på "What I eat in a day"-videos.

      Radera