fredag 29 april 2016

Bokbloggsjerka 29 april-2 maj

Det är helg! Den här veckan har varit den tuffaste på länge med en ork som har varit på upphällning exakt hela tiden. Men nu är det helg. Jag hoppas på att hinna läsa en del eftersom det blivit alldeles för lite av den varan i april. Dock händer det andra viktiga saker också, som till exempel min födelsedag imorgon. Så jag kommer nog få lite svårt att hinna med att läsa så mycket som jag önskar. I alla fall. Det är dags för en jerka och den här veckan är det en riktigt trixig en .

Skulle du kunna tipsa om en bok (eller flera) som utspelar sig i dina hemtrakter?

Jag har tänkt så det knakar, både på Halmstad där jag bor nu och Falun där jag levde mina första 22 år av livet. Det har inte gått så bra. Det enda jag kan komma på är att i Gömda av Liza Marklund så gömmer sig mamman och barnen på Birgittagården, ett litet kloster som ligger i utkanten av Falun, en sväng.

Tack vare ett projekt som finns i mitt län som heter Hela Halland Läser så vet jag även att Cilla Naumanns Springa utan åror utspelar sig i ett kustsamhälle i Halland. Och att Christoffer Carlssons Den enögda kaninen utspelar sig i en samhälle som är byggt på Simlångsdalen utanför Halmstad. Men ja, detta har jag googlat fram. Jag själv har ingen aning.

Är det någon som känner till några böcker som utspelar sig i Falun eller Halmstad?

12 kommentarer:

  1. Grattis! Kommer faktiskt inte på någon bok med handling på de orterna.

    SvaraRadera
  2. Kommer tyvärr inte på några böcker.

    SvaraRadera
  3. Kan tyvärr inte komma på någon. Har heller inte läst böckerna du nämner.

    SvaraRadera
  4. Det var ett roligt men svårt ämne :) Har tyvärr inga tips.

    SvaraRadera
  5. Grattis i förskott! Har läst någon bok av Naumann tidigare och den tyckte jag mycket bra om :)

    SvaraRadera
  6. Grattis i förskott! Kommer inte heller på några böcker som utspelar sig på nämnda orter.

    SvaraRadera
  7. Grattis i förskott! Och nej, jag har inga tips jag heller. Boken Gömda har jag dock läst.

    SvaraRadera
  8. Springa utan åror har jag läst. den var bra. hoppas att du får en fin födelsedag som även innehåller lite lästid

    SvaraRadera
  9. Grattis! Den enögda kaninen har jag läst och jag gillade den :) Några andra tips på böcker i Halmstad har jag tyvärr inte.

    SvaraRadera
  10. Ja men det var nog så bra förslag, sedan finns det massa naturböcker från trakten.

    SvaraRadera
  11. Åh tyvärr har jag inga tips på böcker därifrån... Det är verkligen en trixig jerka.

    SvaraRadera
  12. Det är inte så lätt att hitta böcker från mindre orter. De lokala biblioteken brukar kunna hjälpa till :-)

    Grattis på födelsedagen! Jag gillar namnet på din blogg förresten :-)

    SvaraRadera