fredag 8 april 2016

Bokbloggsjerka 8-11 april

Här kommer chockerade nog ett inlägg svintidigt (allt är relativt) på morgonen som inte är tidsinställt. Det beror helt enkelt på att jag äntligen kommit in i "gå upp tidigt på morgonen för att gå till jobbet"-andan. Är visserligen som död när klockan ringer men efter nån minut uppe på benen är det okej. Idag är det ju däremot fredag. Det betyder två saker.

1. Att rutinen jag äntligen kommit in i kan komma att förstöras av helg och sovmorgnar.
2. Att det är dags för jerkan hos Annika som idag skriver så här:

Det här med spänning är en subjektiv fråga men jag tycker t.ex. inte att Nora Robertsböcker hör hemma i genren ”spänningsromaner” utan jag tycker att Harlequin är mer passande. Böcker som Jurtjyrkogården av Stephen King däremot är riktigt, riktigt spännande. Den där stigen, katten, mörkret… förföljer mig än i dag och filmatiseringen av boken är i särklass den bäst jag har sett.

Berätta om en bok (eller flera) som du tycker är riktigt spännande!

Jag är dålig på att läsa spännande böcker. De, liksom spännande tv-serier, gör mig så nervös när jag inte vet vad som ska hända, så jag måste tjuvtitta i förväg för att lugna ner mig. Har ännu inte träffat någon som förstår mig, eftersom de flesta verkar tycka att den här spänningen är själva tjusningen, hehe. Men jag har ändå läst en del spännande böcker.

John Ajvide Lindqvist är lite av en husgud, och hans böcker tycker jag är så spännande (och läskiga ibland). Men jag lyckas alltid låta bli att tjuvkika i förväg när jag läser dem, och kan därför ta del av spänningen på riktigt. 

35 kommentarer:

  1. spännande böcker är inte min grej heller

    SvaraRadera
  2. Ja, naturligtvis... John Ajvide Lindqvist. Han kanske inte är husgud hemma hos mig, mer prins då. Men man kanske kan ha flera husgudar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan helt klart ha flera husgudar! :)

      Radera
  3. Har läst någon bok av honom och det finns också kvar några i olästa-hyllan, men han är inte riktigt något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt kan ju inte tilltala alla tyvärr. Tur det finns mycket annat att läsa :)

      Radera
  4. Har lyssnat på Hantering av odöda för några år sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror faktiskt att jag också lyssnade på den boken. Tycker nästan det gjorde det lite mer obehagligt att lyssna på den.

      Radera
  5. Jag håller helt och fullt med dig! 😊

    SvaraRadera
  6. Jag håller helt och fullt med dig! 😊

    SvaraRadera
  7. Ajvide Lindqvist är fantastisk! Och det hemska i hans böcker är oftast inte monstren utan något annat i bakgrunden - mycket skickligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är han! Ett riktigt proffs :)

      Radera
  8. Jag gjorde slut med JAL efter den där boken när man höll något magiskt i handen ... blev för mycket, för konstigt, för mig. Gillar inte "övernaturlighet".

    SvaraRadera
  9. Jag gjorde slut med JAL efter den där boken när man höll något magiskt i handen ... blev för mycket, för konstigt, för mig. Gillar inte "övernaturlighet".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan faktiskt inte komma på vilken bok du menar. Men ja, gillar man inte övernaturlighet så är det många av hans böcker som går bort.

      Radera
  10. Inga böcker jag har läst, men tack för tips!

    SvaraRadera
  11. Har faktiskt inte läst något av honom, skandal! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite skandal faktiskt! Gör om och gör rätt ;)

      Radera
  12. Har ett par av hans böcker på plattan och skall väl läsa dem framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du mycket trevlig (eller otrevlig beroende på hur man ser det) läsning framför dig :)

      Radera
  13. Jag kan inte heller förstå tjusningen med spänning.

    SvaraRadera
  14. Ja de här böckerna måste jag verkligen läsa!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Alla är mer eller mindre superbra ;)

      Radera
  15. Jag är också sådär, det känns så läskigt. Fast jag tjuvkikar aldrig :)
    Har inte läst något av honom, tack för tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte hålla mig! Tjuvkikar jag brukar nerverna lugna ner sig ;)

      Radera
  16. Jag har bara läst en novell av honom, men jag är nyfiken på att läsa hans böcker :)

    SvaraRadera
  17. jag läste hans första roman som jag tyckte var jättebra. och så har jag läst en Novellix-novell som jag inte gillade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Novellix-novellen tyckte jag var briljant. Men det finns annat av honom jag inte gillar lika mycket.

      Radera
  18. Har läst en Ajvide Lindqvist, Hanteringen av odöda, men den var nästan för läskig för mig. Gillar inte att bli rädd av läsning.

    SvaraRadera
  19. Har läst en Ajvide Lindqvist, Hanteringen av odöda, men den var nästan för läskig för mig. Gillar inte att bli rädd av läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har någon slags hatkärlek inför det. Gillar läskiga böcker men klarar absolut inte av skräckfilmer.

      Radera